11.4.2012

Marja Rautanen

Lasten vuosi

Omassa pihapiirissäni on kymmenen vuoden aikana tapahtunut iso muutos. Vuosituhannen vaihteessa lapsia ei pihassamme juuri näkynyt. Mutta nyt on toisin. Pieniä lapsia on tullut eri portaisiin. Pienet ihmiset ilahduttavat pelkällä olemuksellaan.

Virallisia numeroita edellisvuoden tilastoista ei ole vielä tullut, mutta alustavien tietojen mukaan viime vuonna lapsia syntyi, erityisesti pääkaupunkiseudulle, enemmän kuin pitkään aikaan.

Usein lasten saaminen liitetään taloudelliseen taantumaan, jolloin erityisesti naiset voivat joutua lomautetuiksi tai kokonaan pois työelämästä.

Nyt näyttää siltä, että koko yhteiskunta on muuttunut lapsimyönteisemmäksi. Perhekeskeisyys on lisääntynyt ja nuoret perheet tuntuvat nauttivan uudesta tulokkaasta. Lapsi on mukana vaikkapa harrastuksissa pienestä pitäen.

Varmastikaan arki univelkoineen ei ole muuttunut miksikään, mutta ainakin lähipiirissäni näyttää siltä, että nuoret vanhemmat osaavat ottaa yhteistä aikaa myös itselleen.

Ainakin vuosi lisäaikaa

Kun Tampereen seurakunnissa saatiin viime viikolla tieto siitä, että Tampereen seurakuntajaon välitön täytäntöönpano jätettiin tutkimatta, se herätti sekä tyytyväisyyttä että pettymystä. Ne henkilöt, jotka eivät kannattaneet 4+1 -mallia ja olivat valittaneet kirkkohallitukseen, saivat nyt lisäaikaa.

Todennäköisesti suuri osa henkilökunnasta ja luottamushenkilöstä koki, että matto oli vedetty jalkojen alta. Olemme tilanteessa, jossa emme tiedä seuraavaa ajankohtaa, jolloin pääsemme jatkamaan kesken jäänyttä rakenneratkaisua.

Kuuden valituksen käsittely kestää ainakin vuoden 2013 alkupuolelle asti. Kun tämänkin jälkeen on mahdollisuus valittaa, aikaa voi kulua jopa 2-3 vuotta. Tämä aikana kaikki rakenteemme pysyvät ennallaan.

Olemme syksystä lähtien tehneet innokkaasti töitä rakenneratkaisun jouduttamiseksi. Niistä kärkihankkeet ovat olleet jo esillä. Hääyö ja ensimmäistä kertaa toteutettava Aamukaste, jossa lapsia kastetaan Aleksanterin kirkossa useampia, ovat tulossa.

Rakenneratkaisua alettiin työstää heti vuoden 2009 lopulla, kun uusi strategia hyväksyttiin yhteisessä kirkkovaltuustossa. Aikaa on kulunut, ja samanaikaisesti ympäristömme on muuttunut niin sosiaalisesti ja henkisesti kuin hengellisestikin. Onkin tärkeää, että verkostoidumme erilaisten toimijoiden kanssa ja kuulostelemme ja katselemme ympäristömme valppain korvin ja silmin. Vuodessakin ehtii tapahtua paljon.

Tätä kirjoittaessani aikaa uutisesta on kulunut vasta vajaa vuorokausi. On selvää, että meidän on pidettävä huolta erinomaisista työntekijöistämme.

Tähän asti seurakunnissamme on ollut mukava ilmapiiri. Pitkän työkauden jälkeen tarvitaan tukea, jotta jaksamme lähteä uuteen tilanteeseen.