6.6.2012

Marja Rautanen

Aamukaste tutuksi

Mitä sinulle tulee mieleen sanasta aamukaste? Eikö vain kesäinen aamu, kun lähdet ulos aamukasteen helliessä varpaitasi.

Mutta on aamukasteella toinenkin merkitys. Sen syntymäpäiviä vietettiin helluntaina Aleksanterin kirkossa. Tampereen seurakunnissa Aamukaste merkitsee juhlaa, jossa eri-ikäisiä lapsia kastetaan seurakunnan yhteyteen.

Helluntaina kastettiin 18 lasta. Pienimmät olivat vauvaikäisiä, toiset muutaman vuoden ja vanhin yli kymmenvuotias.

Aamukaste keräsi Aleksanterin kirkkoon liki 200 vierasta. Tapahtuma sai kiitosta välittömästä ja koskettavasta tunnelmasta sekä vaivattomista järjestelyistä.

Monessa perheessä on mietitty pitkään, kastetaanko pienokainen vai ei. Nykyisin moni ajattelee, että lapsi voi päättää asian itse. Moni nuori haluaakin mennä rippikouluun kavereiden kanssa.

Monilla suomalaisista on kuitenkin se käsitys, että lapsen sivuutettua kahden kuukauden iän on kastaminen myöhäistä. Näin ei suinkaan ole. Kasteen voi ottaa missä iässä tahansa.

Juuri tämän vuoksi Aamukaste-toimintakin aloitettiin. Yhteistilaisuuden järjestäminen oli helpointa sekä kasteelle tuleville että seurakunnan työntekijöille, samoin Hääyö-juhlienkin.'

Jotakin on muuttunut suomalaisessa kulttuurissa. Ventovieraat ihmiset eivät häiriinny toisistaan, pikemminkin päinvastoin.

Pastorit Jussi Laine ja Jari Pulkkinen kastoivat lapset. Jussi Laine totesikin, että yhteisöllisyyden aisti niin perheiden kuin työntekijöidenkin kesken.

Jo ensimmäinen Aamukaste osoitti, että tällaiselle eri-ikäisten kastejuhlalle on tarvetta jatkossakin. Tulevana syksynä pidetäänkin toinen Aamukaste-tilaisuus.

Vapaaehtoisille mukavia töitä

Sekä Aamukasteeseen että Hääyöhön kuuluu juhlatilan koristelu. Tuomasmessulaiset olivat edellisenä iltana tehneet koristukset, jotka ennen tilaisuutta laitettiin paikoilleen. Kirkko oli kaunis ihmisten tulla.

Aamukasteen jälkeen perheet kutsuttiin kahville ja mehulle. Kaikki ottivat kutsun vastaan. Osa meistä ehti keskustella myös vieraidemme kanssa.

Näin ison joukon kahvittaminen ei olisi ollut mahdollista ilman vapaaehtoisia. Saimme apua niin Kaukajärven Martoilta kuin seurakuntien luottamushenkilöiltäkin.

Näyttää siltä, että ainakin Tampereella nämä niin sanotut kärkihankkeet tuntuvat olevan myös vapaaehtoisten mieleen. Seurakuntalaiset haluavat valmiiksi kohdennettuja palveluja, jotka on helppo ottaa vastaan.

Tämä lehti on viimeinen numero ennen kesätaukoa. Seuraava lehti ilmestyy 15. elokuuta. Seurakunnissa on kesälläkin paljon tapahtumia, joista saat tietoa tästä lehdestä, verkosta osoitteessa www.tampereenseurakunnat.fi sekä seurakuntien ilmoituksista Aamulehdessä ja Tamperelaisessa.

Tampereen Kirkkosanomat toivottaa tamperelaisille rentouttavaa ja voimia antavaa kesää!