28.8.2013

Muutos elämään

Hyvät lukijat, kannattaa lukea tässä lehdessä sivulla 4 oleva juttu Yhdessä kohti päihteettömyyttä. Se on lämmin kertomus siitä, miten pitkään päihteitä käyttäneet miehet ja naiset ovat saaneet apua jokapäiväiseen juomiseensa.

Tampereen Hipposkylässä asuu satoja päihdeongelmaisia, syrjäytyneitä tai syrjäytymisvaarassa olevia ihmisiä. Kun työtä ei ole löytynyt, tilalle on usein tullut istuminen kavereiden ja pullon kanssa.

Vuonna 2011 useiden hipposkyläläisten ihmisten elämään tuli uusi suunta. Tuolloin Kalevan seurakunta ja Tampereen A-kilta aloittivat toiminnallisen yhteyshankkeen Hippostuvalla. Yhdessäolo, yhdessä tekeminen ja vertaistuki ovat auttaneet monia kohti raittiutta.

Vuoden lopussa tämä yhteyshanke saattaa nykymuotoisena loppua. On ollut hienoa, että seurakunta on tullut ihmisten luo, ja seurakunnan yhteys hipposkyläläisiin on vahvistunut. Joka tapauksessa Kalevan seurakunnan työntekijä käy edelleen säännöllisesti tapaamassa Hipposkylän asukkaita.

Suomessa janottaa

Suomea on pidetty maana, jossa olut ja muukin alkoholi maistuvat.  Jo ruotsalaisten tapa käyttää alkoholia on erilainen.

Monesti kyllä tuntuukin, että varsinkin kesäisin Suomessa juominen lisääntyy ja siitä koituu käyttäjilleen monia haittoja. Suomalaisten juomiseen on monia syitä. Vanhemmat ihmiset eivät tapojaan muuta, mutta on syytä uskoa, että seuraava sukupolvi on jo toista maata. Vähitellen siirrytään miedompiin juomiin.

Muutama viikko sitten näin televisiosta, että Hollannissa oli tehty ohjelma, jossa naurettiin suomalaisten juomistapoja. Tänä kesänä sama tehtiin uudelleen. Hollantilaisia ihmetytti, miten suomalaiset raahaavat olutta Virosta Suomeen. Tämä oli noloa, eikä ainakaan nostanut Suomi-kuvaa.

Alkoholista tullut arkipäivää

Nykyisin monet nuoret, niin pojat kuin tytötkin, aloittavat juomisen yllättävän varhain. Täysin raittiita on yhä vähemmän. Monille alkoholista tulee jokapäiväinen asia, josta ihminen ei haluakaan luopua. Aika usein vierailuun kuuluu alkoholi. Eläkkeelle jäävä ottaa kumppanikseen punaviinin.

Muutos on ollut suuri tällä vuosituhannella. Pitkään alkoholia päivittäin käyttäneelle on melko harvinaista, että hän vanhoilla päivillään pystyy luopumaan alkoholista.

Mutta näitäkin ihmeitä tapahtuu. Voi vain ihailla, että muutos on mahdollinen.

Syksyn ihanuus

Juuri tähän aikaan luonto on mielestäni parhaimmillaan. Lehdet alkavat hehkua väreissä. Kuumuus ei vaivaa, ja lehtien seassa on mukavaa kävellä. Tätä kestää vain muutaman hetken. Mutta nautitaan siitä!