Kolumnistit

Maila-Katriina Tuominen                                          tuominen.gif

Näin hän kertoo itsestään:

”Olen kulttuuri-ja ihmisoikeustoimittaja, luennoitsija ja kouluttaja. Olen eläkkeellä Aamulehdestä, mutta kirjoittaminen jatkuu. Kirjat sekä kansainväliset ja kotimaiset sanoma- ja aikakauslehdet ovat minulle työ ja harrastus.

Hiljaisuus on intohimoni. Uteliaisuus ja elämän moninaisuuden ihmettely kantavat yli rajojen. Uskon kauneuteen ja YK:n Ihmisoikeuksien yleismaailmalliseen julistukseen.”

Jussi Laine                                                                      laine.gif

Näin hän kertoo itsestään:

”Olen keski-ikää vauhdilla lähestyvä mies Tampereelta. Olen Kaisan ja Juuson isä, Titan aviomies ja Tampereen seurakuntien rippikoulupappi. Niihin kolmeen tiivistyy tämänhetkinen elämäni ja kokemukseni. Niissä olen kokenut suurimmat iloni ja onnistumiseni, mikä on aina mukavaa.

Toisaalta kaikissa näissä kutsumuksissa ja niiden yhteensovittamisissa olen ikävällä tavalla huomannut, etten aina osaa, etten kykene siihen, mitä haluaisin olla tai tehdä. Se ei ole yhtään mukavaa, mutta väistämätöntä.

Tästä elämän iloisuudesta ja mukavuudesta kaiken epämääräisen osaamattomuuden ja hallitsemattomuuden keskellä haluan olla jakamassa kolumneissa. Sitä on ehkä sitä armoa, jota koetaan suhteessa toisiin ihmisiin ja Jumalaan.

Papin töitä olen tehnyt jo 11 vuotta. Vuoden 2000 syksyllä leppoisa opiskelijaelämä jäi lopullisesti kun viikon sisään kannoin kotiin Kaisan kätilöopistolta ja maisterin paperit yliopistolta. Nuorisopappina olin aluksi Turussa. Ne olivat hyviä ja opettavaisia vuosia. Jostain syystä siellä ei kovinkaan moni riemuinnut kanssani Tapparan mestaruudesta. Tampereen seurakunnissa olen ollut nuorisopappina Messukylässä ja nyt rippikoulupappina nuorisotyössä.

Harrastan musiikkia ja liikuntaa. Soitan koskettimia esimerkiksi Linnainmaan Kipinä-messuissa. Suurin liikuntasaavutukseni on neljä juostua maratonia, joista viimeisin vuonna 2009. Kova tavoite olisi palata maratonkuntoon alkavana vuonna ja kirjoittaa aiheesta parikin kolumnia.”

Hannu Kilpeläinen                                                                  kilpelainen.gif

Näin hän kertoo itsestään:

”Olen syntyperäinen tamperelainen. Pappina olen työskennellyt muun muassa Turussa, Raisiossa, Paimiossa, siirtolaispastorina Australian Sydneyssä, kirkkoherrana Vammalassa ja Tampereen seurakuntayhtymän yhteiskunnallisen työn johtajana. Jäin eläkkeelle tämän vuoden alussa Messukylän papinvirasta.

Pisimmän työrupeaman olen tehnyt Helsingin yliopiston uskontotieteen laitoksen tutkijana, opettajana ja hallinnossa. Olen myös toiminut Karjalan Liiton toiminnanjohtajana vastaten noin 50 000 siirtokarjalaisen ja heidän jälkeläistensä yhdistysten kattojärjestön operatiivisesta johdosta.

Teologian väitöskirjani olen tehnyt Laatokan Valamon ja yhteiskunnan vuorovaikutussuhteista. Olen tutkinut ja julkaissut useita teoksia ja artikkeleita karjalaisesta ja venäläisestä luostarilaitoksesta, pyhiinvaelluksesta ja muinaiskarjalaisista uskonnoista. Parhaillaan kirjoitan Salmi-säätiön toimeksiannosta Salmin, itäisimmän luovutetun alueen ja ortodoksisen kunnan, historiaa.

Harrastukseni liittyvät pitkälti tutkimustyöhöni, Venäjään ja Karjalaan, mutta myös esimerkiksi Kokemäenjoen varsien asutukseen ja monimuotoiseen uskonnollisuuteen esihistoriasta nykypäivään.

Minulla on kaksi aikuista lasta ja kolme lastenlasta. Kolmannen lapseni olen saattanut haudan lepoon.

Rakastan Tamperetta, sen katuja ja rantoja ja kannatan Tapparaa ja Rantaperkiön (lapsuuden maisemani) Iskua. Vapaa-aikaani vietän yhdessä vaimoni ja mopsini kanssa Vakka-Suomessa, jonne olen rakennuttanut kaistaleen Karjalaa. ”