18.12.2013

Historiaa ja uusia avauksia

Tämä Tampereen Kirkkosanomien numero on viimeinen, sillä tamperelaiset saavat uuden seurakuntalehden ensi vuonna.

Tampereen evankelis-luterilaisen seurakuntayhtymän kustantama ja julkaisema Silta alkaa ilmestyä 5. helmikuuta 2014.

Uudella seurakuntalehdellä on paljon tavoitteita. Se voi toimia yhteytenä kirkkoon ja omaan seurakuntaan niillekin tamperelaisille, jotka eivät ole aktiivisesti seurakuntaelämässä mukana.

Parhaimmillaan seurakuntalehti tarjoaa merkityksiä, vahvistaa kristillistä identiteettiä ja houkuttelee uusia jäseniä kirkkoon.

Uuden lehden ja sen nimen tunnetuksi tekeminen on aina suuri haaste tekijöille. Sama pätee seurakunnan lehteen. Tottuminen uuteen vie lukijoilta varmasti aikansa, sillä Tampereen Kirkkosanomat on ollut vahva brändi kaupungissa 1950-luvulta alkaen.

Lehtiuudistuksen tarkoituksena on ollut kehittää sekä lehden sisältöä että ulkoasua. Lehden nimi päätettiin vaihtaa, koska uusi tuote ansaitsee uuden nimen.

Uusista avauksista ja rohkeudesta puhui myös emeritustuomiorovasti Voitto Silfverhuth viime lehden haastattelussa (KS 4.12.2013). Hän kiitti Tampereen seurakuntia uusista innovaatioista. Ilman rohkeutta ei olisi syntynyt esimerkiksi Ruokapankin, Mummon Kammarin ja perheneuvonnan kaltaista toimintaa.

Rohkea oli myös haaste, jonka teologian tohtori Voitto Silfverhuth otti itse vastaan jo vuosikymmeniä sitten. Hän ryhtyi tutkimaan Tampereen seurakuntien historiaa. Työn tulos, Tampereen seurakuntahistoria 1–2, julkaistiin noin kaksi viikkoa sitten.

Kaksi 500-sivuista osaa käsittävä teos kuvaa kirkollista elämää kaupungin perustamisesta nykypäivään. Yhtä suurta ja kattavaa yhden kirjoittajan historiateosta ei Suomen muissa suurissa seurakunnissa ole toteutettu. Teos on ansiokas, monipuolinen ja arvokas lisä tamperelaiseen paikallishistoriaan. Samalla se vie suomalaisten seurakuntahistorioiden tutkimusta merkittävästi eteenpäin.

Joulu on matka lähimmäisen luokse

Silta sopii hyvin lehden nimeksi, sillä se toimii monen asian vertauskuvana. ”Siltaa pitkin kuljetaan, joten se kuvaa myös liikettä. Ihmisen olemassaolon tarkoitus on tulla lähimmäisen luokse”, perusteli Harjun kappalainen, pastori Jukka-Pekka Ruusukallio, joka keksi nimen uudelle seurakuntalehdelle. Jospa pyrkisimmekin kohti lähimmäistä juuri tänä jouluna. Jeesuksen syntymä kertoo meille rakkaudesta ja välittämisestä.

Joulunpyhinä on mahdollisuus nauttia yhdessäolosta läheisten ja rakkaiden ihmisten kanssa.  Joulunaikaan voi tehdä matkan myös tuntemattoman lähimmäisen luokse. Ota sydämeesi vähävarainen tamperelaisperhe tai kaukana elävä apua tarvitseva ihminen.

Pienellä summalla voi lahjoittaa jouluiloa tai jopa elämänlaatua monille ihmisille. Esimerkiksi Suomen Lähetysseuran kummitoiminnan kautta voi tukea lasten koulutusta ja mahdollistaa heille paremman tulevaisuuden.

Kun esimerkiksi Etiopiassa kuuro lapsi pääsee kouluun, oppii viittomat ja saa itselleen oman kielen, hän saa mahdollisuuden ammattiin ja itsenäiseen elämään.

Tulkoon Joulu!

Kirsi Airikka