Jutut

Tiernapojat porskuttavat saattohoidon hyväksi

05.12.2013

tiernoja2.jpg– Heti kun tulin tuomiorovastiksi, Matti Hannula alkoi houkutella minua mukaan, kertoo jo yhdeksättä kertaa Tuomiokirkon Tiernapojissa mukana oleva Olli Hallikainen.

Antero Niemi, Olli Hallikainen ja Asko Peltonen ovat
tämänvuotisia Tuomiokirkkoseurakunnan Tiernapoikia.
Kuva: Asta Kettunen

Tiernapojissa esiintyminen sopii hyvin tuomiorovastin arvolle.

– Tämä on yksi tapa toivottaa hyvää joulua, hän sanoo.

Esiintyjät käyvät siellä, missä muut eivät käy, lisää Murjaanien kuningasta esittävä pastori Antero Niemi.

Hallikainen on ennenkin nähty Mänkin eli tähdenpyörittäjän roolissa. Hän pitää valon tuomista tärkeänä osana joulun odotusta.

Tuomiokirkkoseurakunnan Tiernapojat ilahduttavat tamperelaisissa hoitolaitoksissa ja Seurakuntien talossa. Perinne on jatkunut jo kolmisenkymmentä vuotta.

Kappalainen Asko Peltonen on alkuperäisiä jäseniä, Antero Niemi on ollut mukana vuodesta 1988 asti.

Huumorista perinteisempään

Alkuun lähdettiin huumorimielellä, mutta vähitellen tarinaa alettiin hioa perinteiseen suuntaan.

– Ihmiset muistelevat esityksiä vuosienkin takaa. Tänä vuonnakin on jo tullut monia esiintymispyyntöjä, Peltonen kertoo.

Tällä kertaa esitys noudattelee muuten menneiden vuosien kuvioita, mutta edesmenneen Matti Hannulan paikalla Herodeksena nähdään kanttori Tuomas Laatu.

Matkan varrella mukana ovat olleet myös esimerkiksi 1970- ja 80-luvuilla tuomiorovastina toiminut Pertti Ranta, suntio Ahti Niininen, Kauko Laivuori Sley:sta, pastori Antti Saarelma sekä artistit Reijo Lahtinen ja Kimmo Laine.

Esiintyjät ovat perinteisesti saaneet lainaksi rooliasut Tampereen Työväen Teatterilta. Niinpä eri vuosina vaatetuksesta on nähty erilaisia versioita, joukossa esimerkiksi bin Laden -hattu. Sopimus teatterin kanssa oli alun perin Matti Hannulan. Hän oli sopinut puvustaja Ritva Sarlundin kanssa, että Sarlund hommaa puvut, jos Tiernapojat käyvät ilahduttamassa hänen äitiään laitoksessa.

– Hän testamenttasi diilin seuraajalleen, miehet miettivät.

Rekvisiitan keksintöihin on kuulunut hihnavetoinen tähti. Repliikeissäkin on ollut pientä vaihtelua, vaikka porukka onkin pyrkinyt pysymään alkuperäisessä tekstissä. Sinnikkäistä yrityksistä huolimatta tuo on välillä tuntunut vaikealta, ellei mahdottomalta.

Joukon tukena oli välillä jopa ammattitaitoinen teatteriohjaaja, joka teroitti esiintymään aina kasvot yleisöön päin.

– Kun esiinnytään isoissa tiloissa, on saatava mahdollisimman paljon ääntä ulos. Matti oli hyvä siinä, mutta myös Tuomas onnistuu varmasti, Niemi hymyilee.

Realismia ja ajankuvaa

Miehet huomauttavat tarinan dramaattisuudesta, onhan siinä mukana lapsenmurhaa, sortoa ja tyranniaa. Selkeästi teksti on myös historiallinen aikansa lapsi.

– Siinä tulee esiin ihmiskunnan raadollisuus. Kumminkin siinä on myös taivaallisen maailman ulottuvuus, Hallikainen huomauttaa.

– Usein joulusta puhutaan kiiltokuvamaisesti, mutta tässä tekstissä rankempi puoli tulee realistisesti esiin, Niemi pohtii.

– Kieli on vanhahtavaa. Nyt kun palolaitoksella tehdään Tiernapoikia kuorona, huomaa, kuinka paljon 20 vuoden aikana säveltäkin on vaivihkaa korjailtu paremmaksi. Kun sanat on opittu, on laulaminenkin kehittynyt, palokuntapappina toimiva Niemi sanoo.

Hannulan ivallinen nauru Herodeksena on jäänyt monelle mieleen. Tiernapojat suuntaavatkin tämänvuotisen esityksensä hänen muistolleen.

murjaanien_kuningas.jpgVuosien varrella varoja on kerätty niin lähelle kuin kauaskin. Parhaimmillaan saalis on ollut parin–kolmentuhannen euron luokkaa.

Tarton katulapsille suunnattu keräys osui ajankohtaan, jonka siivittämänä myös muut tahot lähtivät auttamaan, ja lopulta sata lasta pääsi suojaan.

Tällä kertaa varat kerätään ensi vuoden Yhteisvastuu-teeman saattohoidon mukaisesti Pirkanmaan Hoitokodille.

Asta Kettunen

Murjaanien kuningas vuosimallia 2009.
Kuva: Kimmo Ahonen
18.12.2013 12.00Kukat muistuttavat Jumalan luomistyöstä