Vuosi 2011

7.12.2011

Kiitos, kun saamme laulaa!

Kauneimpia joululauluja lauletaan adventin aikaan. Moni haluaa laulaa joululauluja kaikessa rauhassa, kun monet muut jouluun liittyvät tekemiset eivät vielä paina päälle.
Kauneimmat ovat kaikenikäisten suosikkeja. Kuoroissa laulavat kertovat, kuinka laulaminen yhdistää ja rauhoittaa. Ehkäpä tässä on myös yksi Kauneimpien joululaulujen suosion syy. Meillä tavallisilla ihmisillä on aika vähän mahdollisuuksia laulaa toisten kanssa. Muita yhteislaulutilaisuuksia saakin jo hakea.

23.11.2011

Muutos on lähellä

Tampereen seurakuntien rakennemuutos alkaa olla loppusuoralla. Todennäköisesti saamme tietää kirkkohallituksen päätöksen jo tämän vuoden puolella.

9.11.2011

Nyt tarvitaan yhteishenkeä

Muutama viikko sitten kävi ilmi, että EU-elintarviketuki suorastaan romahtaa ensi vuoden alussa. Väkisinkin tulee mieleen vuosi 1995, kun Ruokapankki perustettiin Tampereella. Tuolloin diakoniatyöntekijät jakoivat apua tarvitseville tuhansia ruokakasseja, jotta perheet pääsivät pahimman laman yli.

26.10.2011

Hääyöstä tuli matalan kynnyksen lämmin juhla

Ilmapiiri Suomessa on muutamassa vuodessa muuttunut melkoisesti. Ilmassa on avoimuutta ja halua ottaa huomioon erilaisia ihmisiä ja tapahtumia.

12.10.2011

Valoa näkyvissä

Nelisen vuotta Tampereen seurakunnissa on tehty seurakuntajaon muutosta. Nyt näemme jo valoa tunnelin päässä.

14.9.2011

Milloin sait postia seurakunnista?

Me täällä seurakunnissa olemme jälkijunassa vuorovaikutteisessa viestinnässä. Nykyiset tietojärjestelmät antavat mahdollisuuden lähettää viestiä niin kaksivuotiaille kuin senioreillekin. Paljon olisi kuitenkin tehtävissä, jotta kirkko voisi tulla lähemmäksi ja kutsua ihmisiä tilaisuuksiin.

31.8.2011

Talous kiristyy joka taholla

Viime viikkoina olemme seurakunnissa ja muissa yksiköissä valmistelleet talousarvioita ensi vuodelle. Jo muutaman vuoden ajan on tehty aika reippaita leikkauksia, joten nyt on mietitty, mitkä ovat ne ydinasiat, joista ei voida missään nimessä luopua. Mutta muutoksia on pakko tehdä.

17.8.2011

Murhe yhdistää

Kulunut kesä on ollut ainutlaatuinen monella tapaa. Kesälomien keskelle saimme Norjasta viestin, joka vaikutti jokaiseen. Tapahtumia seuratessa kuitenkin huomasi, kuinka katastrofien kohdatessa haluamme liittyä yhteen.

18.5.2011

Vastakohtien kirkko

Luterilaisen kirkon parlamentti, kirkolliskokous, oli toukokuun alussa koolla Turussa. Kokouksessa oli esillä myös edustaja Anna-Mari Kaskisen kokoama aloite, joka koski kirkkohallitukseen perustettavaa työryhmää. Kaskisen ideana on, että kirkon eri liikkeet voisivat keskustellen ja rukoillen tiivistää kirkon yhteyttä, nykyisen vastakkaisen asettelun sijaan.

4.5.2011

Ainutlaatuinen rippikoulu

Tuhansissa perheissä on edessä nuoren rippikoulu, joka päättyy aikanaan rippijuhliin. Rippikoulu yhdistää ikäluokkia; Tampereella noin 80 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä nuorista käy rippikoulun. Vaikka rippikoulun suosio on ollut muutaman vuoden hienoisessa laskussa, se on silti kirkon tärkeimpiä kivijalkoja kirkkoon liittymisessä ja siinä kasvamisessa.

20.4.2011

Valmistaudu pääsiäiseen

Vaikka kirkossa käynti on vähentynyt, kiirastorstai on pitänyt hyvin pintansa. Kiirastorstaina kirkko täyttyy ihmisistä. Vielä muutama vuosikymmen sitten kiirastorstain ehtoolliselle tultiin tummiin pukeutuneena. Ajat ovat muuttuneet, mutta tarve tulla ehtoolliselle säilyy.

6.4.2011

Seurakuntalaiset ottivat kantaa

Luterilainen kirkko on viime viikot näyttäytynyt valossa, josta on selvästi luettavissa kirkon jakautuminen konservatiiveihin ja niihin, jotka ajattelevat täysin eri tavalla. Kun Älä alistu -kampanja alkoi, kirkko otti nopeasti arkkipiispa Kari Mäkisen suulla kannan asiaan.

23.3.2011

”Suru ja murhe on yhteinen”

Kun maailmassa tapahtuu kauhistuttavia asioita, se koskettaa tiedonvälityksen ansiosta välittömästi valtaosaa ihmiskuntaa. Tavallisena perjantaiaamuna heräsimme maailmaan, joka on joka tapauksessa hyvinkin erilainen kuin ennen.
Kymmenet tuhannet japanilaiset ovat menettäneet omaisensa ja läheisensä.

23.2.2011

Tule kaverikseni!

Vuosia sitten minulla oli mahdollisuus päästä Kirkon Ulkomaanavun matkalla tutustumaan Nepalissa tehtävään työhön. Ensimmäisinä päivinä tutustuimme pääkaupunki Katmanduun.
Oli varhainen aamu, kun lähdimme kohti orpokotia. Jälleen orpokotiin oli tuotu toistakymmentä vauvaa, jotka oli löydetty temppeleiden edustoilta.Orpokodissa oli ennestään iso joukko eri-ikäisiä lapsia. He tarttuivat meihin käsistä ja jaloista. Pienikin lapsi osasi jo pyytää ”Be my sponsor”, tule tukijakseni. Kilpailu siitä, saiko joku kaukaisen ystävän, oli kovaa.

9.2.2011

Kohti isompia seurakuntia

Pari viikkoa sitten Tampereen hiippakunnan tuomiokapituli antoi lausuntonsa seurakuntiemme rakenneratkaisuksi. Saimme hyviä uutisia. Hiippakunta esitti, että nykyisten seurakuntien sijaan Tampereen alueella toimisi neljä suomenkielistä ja ruotsinkielinen seurakunta.

26.1.2011

Köyhyys siirtyy sukupolvelta toiselle

Hiljakkoin ilmestyi laaja tutkimus, joka kertoo 1990-luvun laman vaikutuksista tuon ajan lapsiin. Tutkimuksen on tehnyt Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Tutkimus tehtiin vuonna 1987 syntyneistä, joiden elämää seurattiin 23-vuotiaiksi asti.
Me, jotka olemme eläneet tuon ajan, muistamme vielä, kuinka tiukoilla monet perheet olivat.

12.1.2011

Uusilla luottamushenkilöillä vaativia tehtäviä päätettävänään

Uusilla kirkkovaltuutetuilla ja seurakuntaneuvostojen jäsenillä on edessään mielenkiintoinen aika. He joutuvat isojen muutosten keskelle. Tärkein niistä on Tampereen seurakuntien rakennemuutoksen vieminen läpi.