14.8.2013

Kun työ loppuu

Olen seurannut tiedotusvälineitä lomalla päivittäin. Joka päivä tai ainakin joka viikko on tullut huonoja uutisia. Viime keväästä lähtien uutisissa on lähes päivittäin kerrottu irtisanomisista tai lomautuksista. Monesti työntekijät ovat aavistaneet, että jotakin tällaista on tulossa. Jokainen kuitenkin toivoo viimeiseen asti, että saisi jäädä työpaikalleen.

Työ on meille jokaiselle tärkeä asia. Tässä tilanteessa työn arvo korostuu. Työ antaa toimeentulon mutta myös varmuuden tulevaisuudesta. Parhaassa työiässä olevalla tilanne on vaikein. Perheellinen joutuu laittamaan elämänsä uuteen järjestykseen. Tänä vuonna tuhannet miehet ja naiset eivät ole voineet lähteä töihin. Se on monelle kova paikka.

Jokainen ymmärtää, että talouden nousu kestää vuosia. Me olemme menettäneet niin paljon sekä työvoimaa että materiaalista hyvää, että kestää kauan, ennen kuin Suomi pääsee jaloilleen. Samalla epävarmuus jatkuu monella. Nyt tilanne on se, että lisää velkaa ei voi ottaa. Se merkitsee, että valtio joutuu kiristämään kansalaisten vyötä, jotta pääsemme aikanaan jaloillemme.

Onko sinua kiusattu?

Moni vastaa tähän kysymykseen kyllä. Kiusaamista on ollut aina, ja aina löytyy sen uhreiksi joutuvia. Joku on arka ja ujo, toisella on perhe hajonnut. On todella monia tapoja kiusata ja aiheuttaa toiselle pahaa mieltä. Kiusaaminen määritellään toistuvaksi pahan mielen aiheuttamiseksi toiselle.

Kiusaamiseen myös liittyvät aina valtasuhteet. Ilmiö on kuitenkin varsin monimutkainen: myös kiusaaja voi olla kiusattu.

KM Laura Repo on julkaissut kirjan Pienet lapset ja kiusaamisen ehkäisy (PS-kustannus, 2013). Laura Repo tähdentää, että lapsi ei kiusaa luonnostaan, vaan kiusaaminen on opittua. Kiusaamista on kaikkialla, missä lapset ovat ryhmässä. Siksi päiväkoti on hyvä paikka yhdessä ehkäistä kiusaamista.

On tärkeää, että jokaisessa päiväkodissa tavoitellaan hyväksyvää ilmapiiriä. Lapsella on oikeus turvalliseen kasvuun. Kiusaaminen on yleistä päiväkodeissa ja pihapiireissä. Aikuisten tehtävänä on pitää huoli siitä, että ketään ei kiusata päivähoidossakaan.

On outoa, että kiusaamisesta ei ole juuri puhuttu alan kirjallisuudessa. Kyllä kannattaisi, sillä kiusaaminen voi aiheuttaa paljon surua niin lapsille kuin aikuisillekin. Harvinaista ei ole sekään, että aikuinen voi ottaa lapsen tai nuoren kiusattavakseen. Kuitenkin koko ajan on päästy eteenpäin. Jokainen ymmärtää, miten kiusaaminen sattuu.

Koululaiset ovat juuri aloittaneet koulunsa. Tätä ennen ensimmäisen luokan aloittaneet kävivät kirkossa vanhempiensa ja muiden läheistensä kanssa. Tavalla on Tampereella pitkät perinteet. Toivottavasti myös autoilijat ja pyöräilijät muistavat, mikä vuodenaika nyt on.