23.10.2013

Marja Rautanen

Jokaisella on aikansa

Ensi vuoden Yhteisvastuukeräyksen kohteeksi on valittu saattohoito ja sen kehittäminen. Asia ehkä on useimmille vieras, eikä moni halua ajatella koko asiaa. Kohde on kuitenkin hyvin valittu.

Saattohoitoa saa vain muutamassa suurimmassa kaupungissa, mutta suuri osa ihmisistä ei ole koskaan kuullutkaan tällaisesta hoidosta. Saattohoito tarkoittaa ihmisen hyvää hoitoa ja läsnäoloa viimeisinä elinkuukausina tai -viikkoina. Siinä keskitytään kokonaisvaltaiseen ja oireenmukaiseen kipuja lievittävään hoitoon.

Monesta voi tuntua mahdottomalta käydä hoitolaitoksessa katsomassa kohta kuolevaa sukulaista, ystävää tai lähimmäistä. Kohtaaminen kuitenkin auttaa paitsi sairastunutta myös jäljelle jääviä, kun kuoleva kohdataan arvokkaasti ja hänen elämäänsä kunnioittaen.

Tampere oli ensimmäinen

Pirkanmaan Hoitokoti juhlisti 25-vuotista toimintaansa maailmanlaajuisena saattohoitopäivänä 12. lokakuuta.

Maamme ensimmäisen saattohoitokodin avaaminen Tampereelle oli monien ihmisten työn tulos.  Myös seurakuntien väki, kuten pastorit Eero Veneskoski ja Erkki Malkavaara, keräsi melkoisen määrän varoja saadakseen tärkeän hankkeen etenemään.

Säätiöiden ylläpitämiä saattohoitokoteja on maassamme vasta neljä, joten lisää tarvitaan. Yksityiset ovat vasta löytämässä tämän toimialan.

Pirkanmaan hoitokodin johtaja Tiina Surakka myöntää, että häntä itseäänkin jännittää, miten suuri yleisö ottaa tulevan keräyskohteen vastaan. Varoja kerätään toiminnalle, jolta moni sulkisi mielellään kokonaan silmänsä. Kuitenkin on paljon myös niitä, jotka ymmärtävät tämän kohteen merkityksen. Realistisen näkemyksen saavat esimerkiksi hautajaisiin osallistuneet nuoret.

Ensi vuoden Yhteisvastuukeräyksen avulla on tavoitteena luoda kärsimyksen hoitamisen valtakunnallinen konsultaatiopalvelu. Tämä on tärkeää siksi, että nyt suuri osa suomalaisista ei voi ajatellakaan pääsevänsä tällaisiin laitoksiin. Ensi vuoden keräysvaroilla on tarkoitus saada paljon aikaan, jotta tilanne alkaisi parantua.

Tiina Surakka kehottaa ottamaan mallia saattohoidon kehittämiseen Tampereelta. Hän haastaa niin julkisen kuin kolmannenkin puolen toimijat liikkeelle.

Saattohoidosta keskustellaan Pikkukirkkopäivillä 6. marraskuuta Tuomiokirkossa. Tiina Surakan haastattelu ja asiaa Pikkukirkkopäivistä on tässä lehdessä sivulla 4.

Talous kiristyy

Näyttää siltä, että maamme talous on menossa yhä huonompaan suuntaan. Nyt nähdään, mitä pitkään jatkuneet huonot ajat ovat saaneet aikaan.

Noin sata kuntaa joutuu aloittamaan yhteistoimintaneuvottelut vielä ennen joulua. Suurin miina tuli Vantaalta, jolla on eniten velkaa, miljardi euroa.

Kunnat ja kaupungit ovat toki erilaisia, mutta varmaa on, että kouluja suljetaan, koululaisten ja vanhusten ruoka huononee ja moni muu hyvä loppuu. Ne keski-ikäiset, jotka pystyvät vielä lähtemään, jättävät kuolevan kylän ja muuttavat talonsa pelkiksi kesäasunnoiksi.