23.1.2013

Marja Rautanen

Muutoksia ilmassa

Suomalaisessa yhteiskunnassa on tapahtunut selkeä muutos. Siihen on vaikuttanut muun muassa Tasavallan Presidentti, joka on ottanut selkeästi arvojohtajan roolin.  Näyttää siltä, että hän on lyhyessä ajassa päässyt sinuksi tavallisten ihmisten kanssa toreilla ja marketeissa keskustellessaan. Toki moni muukin asia vaikuttaa ihmisten asenteisiin talouden kiristyessä.

Kun presidentti Sauli Niinistö uudenvuodenpuheen lopuksi toivotti suomalaisille Jumalan siunausta, olisi luullut, että siitä olisi noussut suurempikin keskustelu. Näin ei kuitenkaan käynyt.

Ehkä meistä suomalaisista on tulossa vapaammin ajattelevia ihmisiä. Avaruustähtitieteen professori, pakanaksi itseään kutsuva Esko Valtaoja otti asian esille Aamulehden kolumnissaan. Hänetkin oli siunattu joulun alla pariinkin kertaan. Ensin hänet oli siunattu keskustelutilaisuudessa Martinkirkossa Turussa, kun pastori Pasi Jaakkola toivotti siunausta. Kahta päivää myöhemmin Esko Valtaoja oli ollut saattamassa äitinsä haudan lepoon. Siihenkin kuului siunaus. Valtaoja korosti, että jokaisella meistä on oma vakaumus, mutta siitä huolimatta voimme kunnioittaa myös toisten näkemyksiä.

Euroopan pitkä tie

Tämä vuosi on alkanut epävarmoissa merkeissä. Mitä lähemmäksi Etelä-Eurooppaa mennään, sitä vaikeammalta tavallisten ihmisten elämä näyttää. Muutaman vuoden ajan Suomikin on antanut rahaa erityisesti pankkien yllä pitämiseen, jotta päästäisiin jotenkin eteenpäin. Pitkään jatkunut työttömyys ja talouden alamäki eivät näytä kovin nopeita toipumisen merkkejä.

Katselin hiljakkoin TV-dokumenttia, jossa kerrottiin Kreikan keskiluokan ihmisten tilanteesta Ateenassa.  Toki maassa on edelleen rikkaita ihmisiä, mutta dokumentti näytti toisenlaisen maan. Kreikkalaiset kertoivat, ettei heillä ollut varaa enää edes sähköön. Ihmiset yrittivät myydä kotejaan. Monet nukkuivat ulkosalla.

Työtä on tarjolla yhä vähemmän. Nuorista kreikkalaisista yli puolet on vailla työtä. Toki samanlaisia isoja lukuja on muissakin Euroopan maissa. Nuorten työttömyys on nyt suuri ongelma. EU:ssa on lähes 26 miljoonaa työtöntä. Korkeimmat työttömyysluvut ovat Espanjassa (26,2 %), Kreikassa (25,4 %) ja Portugalissa (16,4 %). Työssä käyvistäkin joka kuudes on matalapalkkaisissa töissä (HS 3.1.2013). Tavallinen kansa alkaa väsyä.

Meillä Suomessa asiat ovat monella tapaa vielä hyvin. Kansantalous on pidetty kurissa, ja muutoksia voidaan tehdä. Suomessa on myös pitkälle viety sosiaaliturvajärjestelmä, joka tarjoaa kansalaisille yhä perusterveydenhuollon.

Etelä-Euroopan maissa ei ole yhtä kattavaa terveydenhuoltoa. Jos omia varoja ei ole, on turvauduttava sukulaisten apuun.

Muutama vuosi sitten Suomeenkin tulivat kerjäläiset. Heidänkään elämänsä kotona ei ole helppoa.  Tapaamme taas Tampereellakin tutut kasvot, kunhan kevät koittaa.