25.9.2013

Marja Rautanen

Pyydä apua ja anna apua

Koko kesän ajan Seurakuntien talossa on huhkittu työn touhussa. Seiniä on kaadettu, kynnyksiä madallettu ja vanha viety pois uuden tieltä. Uudistuksen tavoite on ollut alusta asti kirkas: Tampereen seurakunnat haluaa madaltaa ihmisten kynnystä avun saamiseen.

Tästä lähtien yhdeltä tiskiltä saa apua elämän isoihin ja pieniin ongelmiin, olipa kyse virkatodistuksesta tai ruoka-avusta. Palvelualttiit vahtimestarit ja Suurella Sydämellä -vapaaehtoiset ottavat tulijan vastaan ja neuvovat eteenpäin.

Apua saa toki jatkossakin myös puhelimella ja verkosta. Kasvokkain kohtaamiselle on vielä sijansa, koska edelleenkään kaikilla avuntarvitsijoilla ei ole mahdollisuutta käyttää verkkopalveluita. Avun tarve voi myös olla monisyinen: kaikkia ongelmia ei ole helppoa itse pukea sanoiksi.

Kasvokkain kohtaamisen merkitys ei ole onneksi kadonnut digitaalisesta ajastamme huolimatta. Kiireetön kuulumisten vaihto toisen ihmisen kanssa voi jo itsessään olla arvokas hetki yksinäisen ihmisen päivässä.

Seurakuntien taloon kannattaa poiketa, vaikka ei apua tarvitsisikaan. Katutasoon avattu Suurella Sydämellä -klubi toimii lokakuusta alkaen tamperelaisten avoimena olohuoneena, jossa voi nauttia kupin kahvia ja lukea päivän lehdet. Torstaisin klubilla keskustellaan yhteiskunnallisista ilmiöistä julkisuudesta tuttujen vieraiden kanssa.

Seurakuntien työntekijät toivovat, että muutos palvelee tamperelaisia tuomalla avun lähemmäs. Toivomuksena on myös, että muutos madaltaa kynnystä antaa apua muille. Avuksi voi ilmoittautua Suurella Sydämellä -verkoston kautta.

Tampereen päivänä sunnuntaina 29. lokakuuta tamperelaiset pääsevät katsomaan, onko uudistus onnistunut. Tervetuloa palveltavaksi!

Tamperelaiset auttavat myös maailmalla

Syyriassa eletään tämän vuosisadan suurinta kriisiä. Kirkon Ulkomaanapu on vedonnut kaikkiin suomalaisiin, jotta Syyriaan saataisiin enemmän apua.

Ulkomaanapu tukee syyrialaispakolaisia kahdella pakolaisleirillä Jordaniassa. KUA on aloittanut lipaskeräykset, esittänyt seurakunnille kolehtivetoomuksen sekä pyytänyt lahjoituksia seurakuntien kriisirahastoista.

Tampereen seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto onkin ollut hyvin hereillä, kun järjestöt ovat pyytäneet tukea nopeaa reagointia vaativiin katastrofikohteisiin ulkomailla. Tänä vuonna hätäapua on myönnetty jo yhteensä 40 000 euron verran Somaliaan, Namibiaan ja Suomen Lähetysseuran katastrofirahastoon.

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti viime viikolla varata vielä 20 000 euroa katastrofirahaa loppuvuotta varten. Näin voidaan tehdä tarvittaessa erillispäätös ja auttaa nopeasti, kun maailmalla tulee hätätilanne.

Kaikkiaan Tampereen seurakunnat antaa tänä vuonna lähetystyöhön ja kansainväliseen diakoniaan yhteensä 1 046 700 euroa. Näin isolla rahalla tehdään paljon hyvää ja lievitetään ihmisten kärsimystä maailmassa. Kaikkien kirkollisveroa maksavien tamperelaisten kannattaa siis olla ylpeitä itsestään, koska he ovat mukana myös tässä auttamistyössä.