10.4.2013

Marja Rautanen

Nuorille töitä

Vaikka elämme taloudellisesti vaikeita aikoja, eri puolilta kuuluu myös iloisia uutisia. Nuoret ovat työllistyneet kohtalaisen hyvin, lamasta huolimatta. Tampereen kokoisessa kaupungissa tarvitaan paljon kesätyöntekijöitä, koska Tampere houkuttelee matkailijoita läheltä ja kauempaa. Isot kohteet, kuten museot ja kirkot käydään katsomassa.

Tampereen seurakunnat ovat vuosikausia antaneet kesällä työtä 200 nuorelle. Nuoret työskentelevät leirikeskuksissa ja Mummon Kammarissa, jossa he ulkoilevat vanhusten kanssa. Myös hautausmaat ovat kysyttyjä kesätyöpaikkoja. Muutama nuori pääsee myös oppaaksi kirkkoihin.

Tampereen kaupunki tarjoaa kesätöitä lähes 550 nuorelle. Auttavia käsiä tarvitaan vaikkapa laitoshoidossa, Tilakeskuksessa tai konsernihallinnossa.

Vaikka nuori ajattelee työhön mennessään varmasti lähinnä euroja, hän oppii myös muita taitoja, ehkä huomaamattaan. Itsetunto kasvaa, kun nuori huomaa, että pärjää ja tulee huomioiduksi muiden joukossa.

Elinkeinoelämän valtuuskunnan tutkimusten mukaan Suomessa on peräti noin 50 000 alle 30-vuotiasta, jotka ovat tyhjän päällä, vailla opiskelua tai töitä. Siitä ei ole tietoa, miten pitkän ajan kuluessa tämä ilmiö on syntynyt. Joka tapauksessa noin 50 000 nuorta on kuitenkin niin suuri joukko, että asialle pitäisi tehdä jotakin mahdollisimman nopeasti.

Tasavallan presidentti on pitänyt nuorten puolta ensimmäisistä julkisista puheistaan asti. Tapahtumia ja hankkeita on saatu aikaan eri puolilla Suomea.

Näin syntyi myös Juokse nuorten puolesta -tapahtuma 25–26. toukokuuta Laukontorilla. Tuotto annetaan Tukikummit-säätiölle, ja sillä autetaan nuoria, jotka eivät voi hyvin.

Nuorille tarkoitettu nuorisotakuu on parasta, mitä nuorten hyväksi on pitkään aikaan tehty. Sen mukaan jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, harjoittelu- opiskelu, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta.

Kun tämä hallituksen aloittama hanke pääsee täyteen vauhtiin, siltä voi odottaa paljon. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Henki päällä -hanke tehtiin nuorten syrjäytymistä vastaan. Tilaisuuksia on järjestetty jokaisessa hiippakunnassa. Keskustelemaan on pyydetty diakoniatyöntekijöitä sekä muita ihmisiä, joilla olisi mahdollisuus antaa apua ja töitä.

Nuoret ovat hyvin eriarvoisessa tilanteessa eri puolilla Suomea. Monilta paikkakunnilta on pakko lähteä, koska tarjolla ei ole töitä, eikä opinahjoakaan. Usein käy myös niin, että vaikka pääsisi koulutukseen ja suorittaisi sen loppuun, töitä ei ole tarjolla.

Arvovalintoja

Muutama viikko sitten Tampereen seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto pohti, voidaanko vanhustyön sairaalasielunhoitajan virka täyttää tässä taloudellisessa tilanteessa. Virka täytettiin, ja vanhukset voivat edelleen saada tukea ja turvaa omalta papilta.