Pääkirjoitus 4.5.2011

Ainutlaatuinen rippikoulu

Tuhansissa perheissä on edessä nuoren rippikoulu, joka päättyy aikanaan rippijuhliin. Rippikoulu yhdistää ikäluokkia; Tampereella noin 80 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä nuorista käy rippikoulun. Vaikka rippikoulun suosio on ollut muutaman vuoden hienoisessa laskussa, se on silti kirkon tärkeimpiä kivijalkoja kirkkoon liittymisessä ja siinä kasvamisessa.

Seurakunnille rippikoulu on iso haaste. Miten saada nuorten ja perheiden toiveet sopimaan

leiritarjonnan ja -paikkojen kanssa.

Viime vuonna rippikoulun kävi Tampereella 1698 nuorta. Rippikoulun pitäjät viettivät nuorten kanssa aikaa yhteensä 135 500 tuntia. Ei pidä unohtaa myöskään isosia ja muuta henkilökuntaa, jotka yhdessä luovat rippikoulun hengen.

Viime vuonna tehtiin rippikouluryhmille omat kotisivut. Yksittäisiä käyntejä sivustolla oli noin 2500, kaikkiaan yli 100 000. Näin nuorilla – ja heidän vanhemmillaan ja kavereillaan – oli mahdollisuus pitää yhteyttä toisiinsa.

Viime vuonna rippikoululaisille ja heidän huoltajilleen tehtiin kysely, jossa pyydettiin palautetta rippikoulusta. Kyselyn perusteella rippikoulu nähdään erittäin merkittävänä asiana, ei pelkästään mukavana kokemuksena.

Rippikoululla on hyvä maine.

Edessä taloustalkoot

Tampereen seurakunnat on kolmen vuoden ajan tasapainottanut talouttaan säästämällä miljoonan vuodessa. Sama vyön kiristys jatkuu ensi vuoden talousarviota laadittaessakin.

Tampereen seurakuntien talous noussee lamasta plussan puolelle. Monia epävarmuustekijöitä on kuitenkin edessä.

Parhaillaan Suomelle sorvataan uutta hallitusta. Seurakunnissa odotetaan yhteisövero-osuuden kohtaloa. Tämä on viimeinen vuosi, kun seurakunnat saavat valtiolta laman takia korotettua 2,55 prosentin yhteisöveroa. Yhteisöveron normaali prosenttiosuus verotuloista on 1,75 prosenttia.

Myös vuonna 2012 Tampereella säästetään toimintakatteesta miljoona euroa. Miljoonan pottia on yritetty selättää muutaman vuoden ajan juustohöylällä. Ensi vuoteenkin mennään siten, että jokainen yksikkö miettii, mistä oma säästöosuus otetaan. Paikallisseurakuntia tullaan vastaan siten, että ne seurakunnat, joiden alueella asuu paljon lapsia ja nuoria, saavat lisää euroja. Liikkumavaraa on kuitenkin entistä vähemmän.

Tärkeää on, että seurakuntayhtymän rakenneratkaisut pysyvät aikataulussa, jotta vuoden 2013 alusta voidaan aloittaa seurakuntatyö uudelta pöydältä.

Tulevaa talousarviota tehdessä tuntuu jo siltä, että tiloja ja työntekijöitä on, mutta toimintamäärärahat alkavat olla vähissä. Nyt on pantava toimeksi kiinteistöjen myymiseksi.

Tavoitteeksi vuodelle 2012 on asetettu, että käyttötalouden tulot riittävät käyttötalouden menoihin ja vuosikate poistoihin. Tavoitteena on, että investoinnit pidetään 2,0–2,2 miljoonassa eurossa. Tosin ensi vuonna investointien taso saattaa poikkeuksellisesti kohota, sillä suunnitelmissa on uuden krematorion rakentaminen.