31.8.2011

Talous kiristyy joka taholla

Viime viikkoina olemme seurakunnissa ja muissa yksiköissä valmistelleet talousarvioita ensi vuodelle. Jo muutaman vuoden ajan on tehty aika reippaita leikkauksia, joten nyt on mietitty, mitkä ovat ne ydinasiat, joista ei voida missään nimessä luopua. Mutta muutoksia on pakko tehdä.

Ensi vuosi on mitä suurimassa määrin suunnittelun vuosi. Tämän syksyn aikana saamme viestinnässä valmiiksi verkkouudistuksen, joka tarjoaa paljon erilaisia mahdollisuuksia olla vuorovaikutuksessa tamperelaisten kanssa.

Tässä vaiheessa teemme Tampereen tuomiokapitulille ehdotusta seurakuntien uudeksi rakenneratkaisuksi. Tämän jälkeen kirkkohallitus tekee lopullisen päätöksen siitä, millaisissa rakenteissa tulevaisuudessa Tampereen seurakuntia hoidetaan.

Taloustilanne on sitten kevään muuttunut huonompaan suuntaan. Maan hallitus on tehnyt selväksi, että leikkauksia ryhdytään tekemään heti, eikä niitä jätetä nelivuotiskauden loppupuolelle. Kirkon kannalta on tärkeää tietää esimerkiksi, millaisen osuuden yhteisöverosta saamme tuleviksi vuosiksi.

Seurakuntayhtymässä vallitsee odottava ilmapiiri. Tuntuu siltä, että jokainen meistä haluaa päästä jo töihin uusien rakenteiden mukaisesti.

Naisten Pankki on pannut tuulemaan

Tätä kirjoitettaessa maan hallitus on pienentämässä kehitysyhteistyömäärärahoja, eikä ensimmäistä kertaa. Näistä varoista on helppo nipistää, koska autettavien ääni ei kuulu hallituksen pöytiin.

Onneksi kehitysyhteistyökysymykset ovat alkaneet kiinnostaa yhä useampia suomalaisia.  Feissarit Tampereen kaduilla ärsyttävät monia, mutta he tekevät mielestäni hyvää työtä. Säännöllisellä, pitkäjänteisellä auttamisella saadaan todellisia tuloksia.

Naisten Pankki perustettiin Tampereella – Helsingin mallin mukaan – vuoden 2008 syksyllä. Tuolloin Kirkon Ulkomaanavussa työskennellyt Marianne Heikkilä sai heti tamperelaisia yrittäjänaisia mukaan.

Naisten Pankki kerää lahjoituksia kehitysmaiden naisille, jotta he voisivat perustaa pienen yrityksen perheen toimeentulon turvaamiseksi. Sen voimavara ovat vapaaehtoiset, naiset ja miehet. Ohjausryhmän varapuheenjohtaja Sointu Lanki kertoo, että Tampereen Naisten Pankki on saanut jo yli 20 osakasta, jotka kukin ovat sijoittaneet 750 euroa.

Hyvän tekeminen poikii myös kaikenlaisia tempauksia .Tulevana sunnuntaina Tampereen Naisten Pankki järjestää Kävele Naiselle Ammatti -kampanjan. 25 eurolla voit auttaa kehitysmaiden naisia uuden elämän alkuun.

Kokemus on myös osoittanut, että kehitysmaan nainen haluaa päästä elämässään eteenpäin. Usein kimmokkeena on lasten kouluttaminen. Niinpä hän maksaa myös saamansa lainan takaisin.

Naisten Pankilla on tällä hetkellä 12 hanketta eri puolilla maailmaa. Muun muassa Haitissa, Kambodzassa ja Sierra Leonessa autetaan perheitä suomalaisten turvin.