26.10.2011

Marja Rautanen

Hääyöstä tuli matalan kynnyksen lämmin juhla

Ilmapiiri Suomessa on muutamassa vuodessa muuttunut melkoisesti. Ilmassa on avoimuutta ja halua ottaa huomioon erilaisia ihmisiä ja tapahtumia.

Kukapa olisi uskonut kymmenisen vuotta sitten, että hääpari haluaa mennä naimisiin yhdessä kymmenien muiden vihittävien kanssa.

Näin on kuitenkin käynyt. Hääyöstä on muutamassa vuodessa tullut isojen seurakuntien jäsenille uusi tapa mennä naimisiin.

Enää ei tarvitse valmistella häitä kuukausia etukäteen. Riittää, kun rippikoulu on käytynä, ja ainakin toinen vihittävistä kuuluu Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Seurakunnat huolehtivat kirkon koristelusta ja tarjoavat kahvit h-hetken jälkeen.

Vihittävien pitää pyytää todistus avioliiton esteiden tutkinnasta vähintään viikkoa ennen vihkimistä. Tämä todistus tulee olla mukana vihille mentäessä.

Hääyö sai alkunsa vuonna 2009 Vantaan seurakunnissa. Paikkana oli tunnelmallinen Pyhän Laurin kirkko. Pastori Heikki Leppä oli huomannut, että tähän 1500-luvulla valmistuneeseen kirkkoon eivät millään mahtuneet vihittäväksi läheskään kaikki halukkaat.

Niinpä hän esitti, että vihkimistä suunnitteleville annettaisiin mahdollisuus mennä naimisiin Pyhän Laurin kirkossa. Papit vihkisivät niin pitkään kuin olisi tarvetta.

Syksyisenä lauantaina kirkossa vihittiin 92 paria ja siunattiin muutama maistraatissa vihitty pari. Parhaimmillaan alttarilla oli kahdeksan paria, jotka vihittiin hieman lyhennetyn kaavan mukaan.

Hääyö on selvästi juurtunut suuriin kaupunkeihin. Moni haluaa mennä naimisiin suurempaa ääntä pitämättä. Toisaalta näitä pareja ei haittaa, vaikka molemmin puolin on muita vihittäviä. Tunnelma on kiireetön ja intiimi, ja jokainen hääpari voi keskittyä toinen toisiinsa.

Kirkko ymmärsi nopeasti, että oli syntynyt uusi tapa, jolle on kysyntää. Tampereella seuraava Hääyö on 11.11.2011, jolloin vihityt voivat kaiverruttaa sormuksiinsa tämän päivämäärän.

Ottakaa ja käyttäkää

Kirkossa isot seurakuntayhtymät tuottavat uusia ideoita, joita myös muut seurakunnat voivat käyttää. Emme ole kateellisia toisillemme. Päinvastoin, nyt kun rahat vähenevät, kerran keksittyä ei kannata tehdä uudestaan.

Helsingin seurakuntayhtymässä tehtiin muutama vuosi sitten näyttävät jouluseimet, joita oli ympäri kaupunkia. Helsingin seurakuntayhtymä on tehnyt monia muita hankkeita, esimerkiksi Pienelle parasta -kokonaisuuden, jossa paneudutaan kasteen vahvistamiseen. Vantaan seurakunnat loivat muutama vuosi Lasten Kirkon, jossa lapset voivat leikkiä virtuaalisesti.

Suurella sydämellä -verkkohanke syntyi Tampereella, mutta nyt sitä käytetään monissa seurakunnissa vapaaehtoisten ”kohtauspaikkana”.

Tärkeä päivä

Tänään 26. lokakuuta Tampereen hiippakunta ilmoittaa, millaista rakenneratkaisua se esittää Tampereen seurakuntayhtymälle. Päätöksen tekee kirkkohallitus.