18.1.2012

Marja Rautanen

Ympäri käydään...

Tätä kirjoittaessani emme vielä tiedä, kuinka monta seurakuntaa Tampereelle on tulossa. Muutos on kuitenkin suurin hallinnollinen uudistus sitten vuoden 1953.

Tuolloin Tampereen Tuomiokirkkoseurakunnasta erotettiin itsenäisiksi seurakunniksi Pyynikki, Kaleva, Viinikka ja Härmälä. Ne olivat Harjun ja Messukylän kanssa yhteistaloudessa.

Tampereeseen ovat liittyneet myöhemmin Aitolahden ja Teiskon seurakunnat. Nuorin Tampereen seurakunta on Hervanta, joka erotettiin Messukylästä vuonna 1980. Nyt siis yhdistetään niitä seurakuntia, jotka aikanaan erotettiin pienemmiksi yksiköiksi.

Pitkään jatkunut työ rakenneratkaisun aikaansaamiseksi on ollut seurakunnissa työskenteleville raskasta aikaa. Ristiriidoilta ei ole vältytty. Välillä on tarvittu myös hiippakunnan apua, jotta on päästy eteenpäin.

Omasta seurakunnasta kiinni pitäminen on sekin hyvin inhimillistä. Jos on monennen polven tamperelainen, seurakunnan muutos voi olla kova paikka. Meille, junan tuomille, asialla ei ole niin suurta merkitystä. Tärkeintä meille tavallisille seurakuntalaisille taitaa olla, että kirkko löytyy edelleenkin mahdollisimman läheltä. Mukavaa on myös se, että isompien seurakuntien alueella voi olla jumalanpalveluksia eri aikoihin, kun kaikkien jumalanpalvelusten ei tarvitse alkaa aamukymmeneltä.

Kirkkohallitus antaa tiedon Tampereen seurakuntien rakenneratkaisusta 24. tammikuuta.  Olipa tulos neljä seurakuntaa tai jotain muuta, se aloittaa seurakuntayhtymässä suuren muutostyön. Aikaa ei ole tuhlattavaksi, sillä tarkoitus on, että vuoden 2013 alusta toimimme jo uuden hallinnon pohjalta.

Rakenneratkaisua on tehty jo vuosia. Tämä työ on tähdännyt siihen, että voimme palvella tamperelaisia nykyistä paremmin. Olemme olleet sidoksissa moniportaiseen hallintoon, jossa samaa asiaa käsittelevät miltei samat luottamushenkilöt ja virkamiehet eri hallintoelimissä.

Mikäli kirkkohallitus päättää asiasta kuten on ehdotettu, iso osa työntekijöistä siirtyy perustasolle. Seurakuntien tehtävänä on hoitaa hallinto mahdollisimman tehokkaasti.

Auttamistyö pitää jäsenet kirkossa

Tampereen seurakunnat tunnetaan vahvasta diakoniatyöstä. Täältä on lähtenyt isoja hankkeita, kuten perheneuvonta, Musta Lammas ja Ruokapankki. Hiljakkoin tehdyn Kirkon tutkimuskeskuksen ja TNS Gallupin tutkimuksen mukaan tämä auttamistyö on myös suomalaisten mielestä tärkein syy pysyä kirkon jäsenenä.

Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että hengellisyys ei enää ole tärkein kirkossa pysymisen syy.

Suomalaiset arvostavat kuitenkin kirkollisia toimituksia: kastetta, avioliittoon vihkimistä ja hautaan siunaamista. Myös kirkot ja hautausmaat ovat tälle maalle tärkeitä ja ne saavat kansalaisilta arvostusta.