9.5.2012

Marja Rautanen

Hautausmailla päästiin töihin viikon myöhässä

Pitkään jatkunut talvi ja kolea kevät ovat viivästyttäneet hautausmaiden töiden aloittamista. Tampereen seurakuntien hautaustoimen päällikkö ei muista, milloin olisi ollut samanlainen kevät. Pari viikkoa sitten maa oli roudassa.

Hautausmailla kevättyöt aloitetaan vapusta, kun kausityöntekijät tulevat töihin. Tuolloin siivotaan paikkoja ja kerätään kaikenlaista roskaa, jota ihmisiltä jää haudoille. Samoin talvella haudattujen haudat ja kaatuneet hautakivet laitetaan kuntoon.

Hautausmaa avautuu äitienpäivänä. Myös tänä vuonna hautausmaat halutaan saada hyvään kuntoon, mutta paljon riippuu siitä, millainen toukokuun alku on ollut.

Tampereen seurakunnissa on seitsemän hautausmaata. Kaikkiaan hautoja on noin 40 000. Omaiset hoitavat haudoista miltei puolet. Seurakunnilta hoidon ostaa vähän yli 20 000 henkilöä.

Tampere, kotikaupunkini

Siitä on neljäkymmentä vuotta, kun tulin Tampereelle. Olin päässyt opiskelemaan. Juna kulki Haapamäeltä Tampereelle. Vähän jännitti, mutta jännitys laantui, kun kävelin satojen muiden mukana yliopiston avajaisiin.

Ensimmäisenä luentopäivänä tutustun Kaarinaan. Siitä alkoi ystävyys, joka jatkuu yhä vielä.

Pienessä kyläpahasessa ei juuri ollut elokuvia, teatterista puhumattakaan. Mutta Tampereella oli!

Asuin kivenheiton päässä Tampereen Työväen Teatterista. Siitä tuli minulle toinen koti. Harva se lauantaipäivä juoksin teatteriin. Tunsin näyttelijät kuin omat taskuni.

Tuomiokirkko oli toinen tärkeä paikka, siellä kävimme yhdessä kuuntelemassa konsertteja. Maalta tulleelle riitti taidepaikkoja.

Jokainen teistä, lukija, voi kertoa samanlaisen tarinan omasta elämästään.

Tampere nousi jälleen suositummaksi kaupungiksi Taloustutkimuksen kyselyssä. Tampere on jo pitkään saanut tämän kunnian omakseen, joten tälle kaupungille kannattaa nostaa hattua.

Mitkä seikat tekevät Tampereesta niin erinomaisen? Tärkeimpiä syitä on Tampereen keskeinen sijainti. Tulipa Tampereelle mistä päin tahansa, matka ei ole kovin pitkä. Joka syksy tänne tulee tuhansia opiskelijoita ja työnhakijoita. Tampere on aina tarjonnut työtä. Toistaiseksi tämä kaupunki on pystynyt myös tarjoamaan tulijoille paikan.

Toinen yhdistävä seikka on, että kuulumme työväen- tai keskiluokkaan. Mitään valtavan isoja tuloeroja ei ole.

Tampereelle on aina ollut ominaista tarttua hetkeen. On tehty Näsinneula, Särkänniemi, kaksi yliopistoa ja Tampere-talo. Uusia suunnitelmia on edessä.

Mutta kaikkein parasta on koski, joka laskee mahtavana Näsijärvestä Pyhäjärveen. Se on Luojan luoma, jollaista kukaan tamperelainen ei pystyisi tekemään.