26.9.2012

Marja Rautanen

Kirkolla tiukat paikat

Tampereen seurakunnissa on viime viikot hiottu kuntoon toiminta- ja taloussuunnitelmia vuodelle 2013. Säästämme ensi vuonnakin miljoona euroa. Tämä summa jaetaan kaikkien yksiköiden kesken.

Kaikki yksiköt joutuvat luopumaan osasta toimintaansa. Pienillä yksiköillä on yhä vähemmän euroja.

Tänä vuonna talousarvion tekeminen on ollut vaikeampaa kuin ennen.

Tämä taitaa olla viimeinen tällä tavalla tehty talousarvio. Jos tällä linjalla jatketaan, pää jää vetävän käteen.

Lähes kaikki yksiköt ovat pysyneet annetuissa raameissa. Tässä vaiheessa toiminta- ja taloussuunnitelmia käsitellään ensimmäisen kerran yhteisessä kirkkoneuvostossa 27. syyskuuta.

Viimeistään nyt on aloitettava myös seurakuntien kiinteistöjen myyminen.  Kukkolan leirikeskuksen lisäksi on myyty muutama huoneisto, mutta sillä ei pitkälle päästä.

Tätä tekstiä kirjoittaessani on juuri tullut tieto, että Suomessa on tänä vuonna irtisanottuja jo nyt saman verran kuin viime vuonna yhteensä.

Kun isot firmat laittavat väkeä ulos satamäärin, ollaan tilanteessa, joka vaikuttaa koko seutukuntaan. Ihmiset joutuvat tilanteeseen, jota ei kukaan olisi osannut aavistaa. Vaikka pulaan joutuneet ihmiset saisivatkin tukea ja koulutusta, on työpaikkojen hupeneminen iso haaste.

Näyttää siltä, että Suomessa ei synny työpaikkoja kovinkaan paljon. Työ on kuitenkin elinehto, jotta syntyy vaurautta ja hyvinvointia.

Näiden työpaikkojen menetykset vaikuttavat – tosin viiveellä – myös seurakuntien talouteen.

Kauppalehti oli tutkinut seurakuntien ja kirkon tulevaisuutta (Kauppalehti 18.9.2012). Vielä vuonna 2007 luterilainen kirkko pystyi kattamaan investointinsa ja kulunsa tuloillaan. Enää näin ei ole.

Siksi säästämämme tulevanakin vuonna miljoona euroa ja pidämme huolta siitä, että henkilöstön määrä vähenee. Toistaiseksi vähennykset on toteutettu eläkkeelle jäämisten avulla.

Kehysvammaisten hieno juhla

Puolitoista viikkoa sitten Tampereen tuomiokirkko täyttyi Kehitysvammaisten valtakunnallisen kirkkopyhän vieraista.

Juhlaa oli valmisteltu keväästä lähtien. Kehitysvammaiset eivät kovinkaan usein pääse tässä mittakaavassa tapaamaan toisiaan.

Tampereen seurakunnat ovat olleet edelläkävijöitä kehitysvammatyössä. Epilän toimintakeskus vihittiin käyttöön vuoden 1972 syyskuussa. Jo tätä ennen kehitysvammaisille oli kerho. Nykymuotoiseksi toiminta muuttui vuonna 1988.

Tamperelaiset halusivat luoda vieraille juhlan, jota voisi muistella pitkään. Jumalanpalveluksen jälkeen juhla jatkui Tampere-talossa, missä syötiin ja kahviteltiin. Sen jälkeen oli vielä puheita ja tervehdyksiä. Hempan Pumppu ja La Strada panivat parastaan ja saivat suurimmat aplodit.

Margit Nymanin saarna