Onko kirkolla uskottavuutta

Keskiviikko 26.10.2011 klo 17.45 - Juha Mattila

Kirkko uudistuu jatkuvasti. Uudistuminen on nopeutunut. Uudistuminen ja muuttuminen tulee näkyväksi ja konkreettiseksi, kun jotain isompaa, esimerkiksi seurakuntajakoa, aiotaan muuttaa. Monien on vaikea ymmärtää tätä muutosta, koska kirkko edustaa heille jotain pysyvää.

Kirkon muutos on osa suurempaa muutosta yhteiskunnassa. Yksi näkyvä ilmenemismuoto on perinteisten instituutioiden kriisi. Kyse on paljolti uskottavuudesta. Se, että joku on, ei enää riitä. Paikka muuttuvassa maailmassa pitää ansaita ja perustella.  Vertailukohdan asettaa toinen iso instituutio, puolustusvoimat. Joku sanoi taannoin, että se on onnistunut kirkkoa paremmin uhkakuvansa markkinoinnissa kansalaisille.

Kirkon olemassaolon perustelemista vaikeuttaa, että ei näytä vallitsevan yhteisymmärrystä, millaista tulevaisuuden kirkkoa rakennamme  – miten kirkon työn ja roolin pitäisi muuttua. Jokin utuinen hahmo on;  jotain modernimpaa ja tämän ajan ihmistä puhuttelevaa. Mutta mitä, siitä selkeä yhteinen näky on kadoksissa.  Kun näkyä ei ole, yritetään tehdä sinänsä uudenaikaisia ja tarpeellisia asioita: mennään nettiin, uusitaan milloin mitäkin; seurakuntarakennetta, hallintoa, jumalanpalvelusta, virsikirjaa ynnä muuta.

Kirkon uskottavuuden perustelua ei myöskään auta, että sen toiminta mediassa ei aina luo selkeyttä. Kirkossa on asiansa osaavia media-ammattilaisia. Ongelma on, etteivät ihmiset tiedä, kuka kirkon ääntä käyttää. Tässä tyhjiössä kuka milloinkin pyrkii käyttämään tilannetta omiin tarkoitusperiinsä. Minua kiukuttaa aina, kun jokin kristillinen ääriryhmä tai puoluejohtaja pyrkii julistamaan oman näkemyksensä kirkon ääneksi.

Kirkon uskottavuuteen vaikuttaa myös yhteiskunnassamme vallitseva paradoksi. Ihmiset näyttävät haluavan, että yhteiskunta olisi moniarvoinen, mutta samalla he odottavat ja olettavat, että kirkolla on selkeitä eettisiä kannanottoja. Tietoisuus luterilaisesta opista on ohentunut siten, että kirkon opetusta etiikasta ei enää tunneta. Luterilainen etiikka on erilaista verrattuna esimerkiksi islamilaiseen. Meillä ei ole sääntökirjoja, joista voisi hakea toimintatavan jokaiseen tilanteeseen. Päinvastoin, kukin kristitty sen hetkisessä eettisessä valintatilanteessa harkitsee itse yleisen moraalitietoisuuden, kymmenen käskyn, rakkauden kaksoiskäskyn ja vuorisaarnan pohjalta, mikä on oikein – ja vastaa myös tekemisistään Jumalan edessä.

Kolmas uskottavuuteen vaikuttava kysymys on se, että kirkosta keskusteltaessa ei aina keskustella kirkosta. Näyttää siltä, että keskustelu kirkon kannasta suhteessa samaa sukupuolta olevien parisuhteeseen on kantanut ja antanut areenan jollekin keskustelulle, jota ei voida käydä yhteiskunnassa. Sama näyttää olevan tapahtumassa paikallisidentiteetin kohdalla. Jos kuntarakenne muuttuu edes osallakaan tarkoitetusta vauhdista, kirkosta tulee tärkeä paikallisidentiteetin ilmentäjä. Se näkyy myös seurakuntarakennekeskustelussa.

26.10.2011 18.10  Outi Mäki

"Minua kiukuttaa aina, kun jokin puoluejohtaja pyrkii julistamaan oman näkemyksensä kirkon ääneksi."

Haluaisin tietää, kuka puoluejohtaja on julistanut omaa näkemystänsä kirkon ääneksi?

Minua kiukuttaa aina, kun ei perehdytä alkuperäisiin lähteisiin vaan stepataan siihen tahtiin kuin joku propagandisti pilliin viheltää.

26.12.2011 14.20  Mattti Väliahde

Siunattua Tapania!
Miksi Suomessa homot ja lesbot saavat toimia kirkon viroissa? Ja se naispappeus sitten. Eikövätkö kirkon jäsenet osaa lukea Raamattua enää. Itse olen harras kristitty mielestäni.

21.11.2012 22.37  madeline

Olen kuullut niin osuvasti kysyttävän, että jalkojenvälilläkö niitä kirkon töitä tehdään?

Joten antaisimme uskon ja osaamisen ratkaista kirkon työhön pääsemisestä.

Rakkaudella!

3.12.2012 14.39  Tampereen Kirkkosanomien toimitus

Nimimerkki Jokke on kommentoinut madelinen kommenttia. Joken kommenttia ei ole julkaistu sen epäselvyyden vuoksi.

14.12.2012 13.07  Jokke

Madelinen esittää hyvät kriteerit kirkon työntekijälle: usko ja osaaminen.

Sitävastoin väite siitä, että sukupuoli ratkaisisi kirkon työhön valittaessa, ei mielestäni pidä paikkaansa. Löydämme kyllä kirkosta ja omasta seurakunnastammekin työaloja, joissa toisella sukupuolella on yliedustus. Sellainen saattaa vääristää myös työn kohdentumisen ja työn sisällön.

Seurakuntatoimistosta ei juuri miehiä löydy. Kirkkosanomien toimittajakunta valokuvaajaa lukuunottamatta on naisia. Diakoniatyö on naisvaltaista, perheneuvonta ja sairaalasielunhoito samoin (tarkempaa tietoa ko. yksiköistä ei nettisivuilta löydy). Nuorisotyössä on sekä miehiä että naisia. Työalavastaavista naisia on viisi, miehiä neljä. Vastaava lista lapsityöstä kertoo suhteen olevan naisten eduksi 8 - 0. Johtavilla virkapaikoilla on käsittääkseni miesenemmistö. Kirkkoherrat valitaan vaaleilla. Seurakunnan maallikot siis päättävät. Vaaleilla on valittu luottamushenkilöiksi sekä miehiä että naisia. Yhteinen kirkkoneuvoston luottamushenkilöt jakautuvat 5+5, johtava luottamushenkilö vpj on nainen. Muidenkin valittavien johtokuntien kokoonpanossa noudatetaan lain määrittelemää kiintiöjakoa.

Madelinen viittaus sukupuolen vaikutukseen virkavalinnoissa ei pidä paikkaansa. Vääristymiä kuitenkin on. Kun Tampereen seurakuntien rakennetta uudistetaan, kannattaa vääristymiä korjata, sillä silläkin on vaikuttavuutta työhön.

Kommentoi kirjoitusta

Nimi:*