Jutut

Toiminta ja talous kulkevat käsi kädessä Tampereella

25.04.2012

Yhtymän toimintakate 2011 tehtäväalueittain,
yhteensä noin 30,8 miljoonaa euroa:

yhtymaan_toimintakate_2011.jpg

Tampereella oli vuoden vaihteessa 148 741 kirkon jäsentä.

Tampereen seurakuntien yhteisen seurakuntatyön johtaja Timo Takala muistuttaa toiminnan olevan ensisijaisesti muu kuin talouskysymys. Tosiasiat on kuitenkin tunnustettava:

– Mahdollisuutemme palvella seurakuntalaisia ja myös tamperelaisia laajemmin riippuvat paljon siitä, kuinka moni on kirkon jäsen.

Kirkolliset toimitukset ovat yksi selkeä peruste kirkkoon liittymiselle. Nuorten aikuisten osuus liittyneistä kasvoi Tampereella viime vuonna.

Vaikka jäsenmäärän väheneminen pysähtyisi, tulopohja pienenisi. Kirkosta eroaminen on painottunut nuoriin aikuisiin, jotka työllistyttyään toisivat tuloja ja maksaisivat myöhemmin eläkkeistään veroa.

– On syytä arvostaa kirkkoon kuulumista.  Hääyö-projekti on osoittanut, että kun toimintaa tarkastellaan uudella tavalla, voidaan tavoittaa heitäkin, jotka eivät muuten tulisi kirkkoon, sanoo tuomiorovasti Olli Hallikainen.

Hän pitää tärkeänä yhteistyön lisäämistä yli seurakunta- ja työmuotorajojen. Samaa korostaa yhteiskuntatyön johtaja Ilkka Hjerppe:

– Resurssit pitää käyttää tehokkaasti, eikä ajatella, kuka sai mitäkin.

Sopeuttamista on tehtävä

Tampereen seurakuntien talouspäällikkö Birgitta Bragge tiivistää toiminnan ja talouden kulkevan käsi kädessä.

– Vuoteen 2009 asti oli monia hyviä vuosia. Enää ei sen varaan voida laskea, vaan sopeuttamista on tehtävä. Eikä verotulojen kasvua ole näkyvissä. Säästöistä ei siis voida luopua.

– Useana vuonna on tehty alijäämäinen budjetti. Tavoite saada talous ensi vuoden osalta tasapainoon on kova haaste, eikä nollatuloskaan näytä onnistuvan. Tulossa olevan ylimääräisen eläkemaksun takia palkkapottia täytyy kasvattaa.

Palkkojen osuus yhtymän kuluista on kuluvan vuoden talousarviossa noin 26,4 miljoonaa euroa eli 57 prosenttia.

Sijoituksilla toiminta pyörisi noin kaksi ja puoli tai kolme kuukautta. Kassavarojen kokokin on kohtuullinen.

Vuokratuoton osuus tuloista on 7 prosenttia, eli reilut 3 miljoonaa euroa. Metsiä Tampereen seurakunnilla on noin 300 hehtaaria, ja siitäkin osa on virkistysalueita.

– Pieni mutta tärkeä osuus tuloista ovat testamentti- ja muut lahjoitukset. Nämä on yleensä määrätty johonkin tiettyyn kohteeseen, hallintojohtaja Matti Ilveskoski kertoo.

Verotulokertymä oli viime vuonna yhä hyvä. Verotuloja kertyi 35,8 miljoonaa euroa, joka oli 632 000 euroa budjetoitua enemmän.

Tilikauden tulos on miinuksella 184 193,08 euroa ja tilikauden ylijäämä 121 439,75 euroa.

Investointeihin vuonna 2011 käytettiin yhteensä 1,7 miljoonaa euroa. Talousarviossa investointeihin oli varattu 2,4 miljoonaa euroa.

Viime vuoden investoinneissa korostuu kirkkojen osuus, koska investointeja kaiken kaikkiaan tehtiin vähän.  Yksittäisistä investoinneista isoimmat olivat Vanhan kirkon maalaus ja Pispalan kirkon urut.

Ensi vuoden talousarvion investointiosan nettosumma on tässä vaiheessa noin 4,9 miljoonaa euroa. Suurimpana kohteena on uuden krematorion rakentaminen Vatialan hautausmaan yhteyteen. Sen osuus on 2,9 miljoonaa euroa.

– Tämän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden perusteella näyttää siltä, että kirkollisverokertymä on pikkuisen edellä ja yhteisöverojen vähän jäljessä viimevuotista. Budjetti saadaan luultavasti tasapainoon, mutta vuodet eivät ole veljeksiä, Bragge teroittaa.

Asta Kettunen

Paniikki pysyy poissa seurakuntataloudesta - ainakin vielä

18.12.2013 12.00Kukat muistuttavat Jumalan luomistyöstä
18.12.2013 12.00Tutut sävelet vievät muistoihin