Jutut

Kirkko haluaa tehdä osansa nuorten työpaikkojen puolesta

06.03.2013

_c7a5414.jpg

– Seurakunnilla on tekemätöntä työtä, ja sitä olisi hyvä tarjota nuorille kaikilla keinoilla. Tiedottamismielessä olisi hyvä pitää yllä kouluttautumisen ja työn merkitystä elämän keskeisenä sisältönä. Sitten seurakunnilla on vielä henkisen tuen antamisen perinne, joka on joskus tarpeen.

Näin vastaa palvelujohtaja Riku Immonen Pirkanmaan TE-toimistosta kysymykseen seurakuntien mahdollisuuksista.

Kirkkohallituksen ja hiippakuntien Henki päällä -kiertue etsii keinoja nuorten syrjäytymistä vastaan. Tapahtuma järjestetään Tampereella 13. maaliskuuta.

Tasavallan Presidentin käynnistämän lasten ja nuorten syrjäytymistä ehkäisevän hankkeen koordinaattorina toimiva Sakari Huovinen tarkastelee puheessaan lähemmin presidentti Sauli Niinistön tervehdysviestin virkettä: “Heikoimmassa asemassa olevien asian ajaminen edellyttää kaikkien toimijoiden yhteistyötä, siltojen rakentamista ja raja-aitojen ylittämistä.”

– Tässä meillä kaikilla on peiliin katsomisen paikka. Meidän on joka päivä tehtävä jotain uutta ja parannettava toimintaamme – kaikkien, ei vain kirkon.

Huovisen mielstä voi myös kysyä itseltään, voisinko jonkin asian tehdä toisin.

– Ellemme kaikki tee jotain toisin, meillä on muutaman vuoden kuluttua edelleen samat ikävät luvut edessämme, vaikka kasvot ehkä olisivat vaihtuneetkin.

– Lukuisat yksityishenkilöt ja yritykset ovat vastanneet kyllä, kyllä mekin voimme jotain tehdä. Esimerkkejä on runsaasti. Tärkein on työpaikkojen tarjoaminen nuorille ja nuorten osallistaminen erilaisiin hankkeisiin aikuisten kanssa. Tällaiset kokemukset voivat jättää nuoreen elinikäisen, myönteisen vaikutuksen.

Mikko Mäkelä kirkkohallituksesta kertoo esimerkin Tanskasta: 8-luokkalainen saa oman yhteyshenkilön, joka seuraa häntä 25-vuotiaaksi.

– Samanlaista syrjäytymisilmiötä kuin meillä ei Tanskassa ole.

Kirkon tavoitteena on entistä tiiviimpi jalkautuminen sinne, missä nuoret jo ovat, esimerkiksi urheiluseuroihin ja ammattioppilaitoksiin. Hyvä esimerkki on joukkueurheilun toimintamalli Icehearts.

Messi toimii
hyvänä esimerkkinä

Tampereen seurakuntien ohjaus- ja toimintakeskus Messi tekee hartiavoimin töitä nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi, muistuttaa yksilöohjaaja Hanna Kelokaski.

– Ei varmastikaan tehdä tarpeeksi, kun asiaan on vasta viime aikoina kunnolla herätty, mutta onneksi myös kirkko on näissä talkoissa mukana.

Seurakunnat tekevät jo nyt paljon, huomauttaa puolestaan projektikoordinaattori Jari Rekola Silta-Valmennusyhdistyksestä.

– Messi on hyvä esimerkki. Mutta ehkä voisi olla enemmän matalan kynnyksen mahdollisuuksia – päivätoimintaa – pitämään nuoria pystyssä. On tärkeää, että on jotain. Että ei vain jämähdä kotiin.

– Tarvitaan kaikkia osapuolia, esimerkiksi yrittäjiä antamaan kaikenlaisia mahdollisuuksia hankkia ammattitutkinto muitakin väyliä pitkin kuin koulutuksella. Ja ensisijaisesti siihen, mihin on kiinnostusta.

– Nuorilla itsellään tietysti on oma roolinsa paikan löytämisessä.

Silta-Valmennusyhdistys on yleishyödyllinen tamperelaisten kansalaisjärjestöjen perustama yhteisö, joka toimii sosiaalisen työllistämisen ja työpajatoiminnan parissa. Rekolan mukaan nuorten parissa työskentelevät tahot tietävät jo aika hyvin toistensa mahdollisuuksista.

– Aina pitää pysyä kuulolla, ettei tehdä päällekkäistä työtä.

Tampereella toimii esimerkiksi apulaispormestarin asettama yhteiskuntatakuun työryhmä. Yrityksillä puolestaan on oma nettikampanjansa Nuorilletöitä.

Asta Kettunen

Tampereen seurakuntien työpaja Messi