Jutut

Nuorten turvatalo auttaa pienissä ja isoissa murheissa

09.10.2013

Yksinäisyys, mielenterveysongelmat, syrjäytyminen, kiusaaminen, suorituspaineet, ihmissuhdeongelmat sekä ristiriidat perheen kanssa ovat edelleen yleisimpiä syitä, joiden takia nuoret tulevat Nuorten turvataloon.

– Syksy on ollut vilkas. Syyskuussa kaikki kuusi kriisimajoituspaikkaa ovat olleet täynnä. Perheneuvottelut ja tukihenkilökeskustelut on saatu alkuun ja ryhmissä käy mukavasti väkeä, kertoo Tampereen Nuorten turvatalon johtaja Mari Uusi-Niemi.

Tampereen turvatalo on tarjonnut apua nuorille jo 20 vuotta. Muut Suomen Punaisen Ristin turvatalot sijaitsevat Helsingissä, Vantaalla, Espoossa ja Turussa.

Nuorten turvatalo on tarkoitettu 12–19-vuotiaille nuorille ja heidän perheilleen. Keskusteluavun ja työskentelyn tavoitteena on vahvistaa voimavaroja ja tukea perheen omaa selviytymistä.

Talossa voi myös yöpyä tilapäisesti. Taloon voi hakeutua oma-aloitteisesti, ja myös puhelimitse saa apua. Tavoitteena on, että kaupungin keskustassa sijaitseva turvatalo on matalan kynnyksen paikka, johon on helppo tulla.

– Pienissäkin ongelmissa ja murheissa voi kääntyä turvatalon puoleen. Pitkittyessään asiat usein vain mutkistuvat, rohkaisee turvatalon johtaja.

Nuori kaipaa

paljon tukea

Mari Uusi-Niemi on huomannut, että nuoret tarvitsevat runsaasti aikuisen tukea itsenäistymisvaiheessa ja vielä täysi-ikäisyyden kynnykselläkin.

– Liian aikainen itsenäistyminen ei usein vain suju. Jos vanhemmat ulkoistavat itsensä nuoren elämästä liian varhain, seuraa siitä useimmiten ongelmia.

Hän toivoo, että vanhemmat keskustelisivat runsaasti oman nuorensa kanssa. Kun tuntee oman lapsensa hyvin, huomaa helpommin, jos kaikki ei ole kunnossa.

Turvataloon hakeutuu esimerkiksi uupuneita perheitä.

– Perheen nuorella on esimerkiksi neuro-psykiatrinen ongelma, jota ei kuitenkaan ole diagnosoitu. Nuori ei saa mistään tukea ja kuntoutusta ongelmaansa. Perhe on jäänyt yksin ja lopulta kaikki väsyvät.

Turvatalossa näkyy myös tämän ajan ilmiö eli nuorten syrjäytyminen, jonka seurauksia ovat myös asunnottomuus ja taloudelliset ongelmat.

– Moni nuori on pudonnut koulutuksesta tai työelämästä eikä hän millään tunnu saavan otetta elämästään. Heidän rohkaisemisensa on kaikkein haastavinta, kertoo Mari Uusi-Niemi.

Nuoret ovat

sitoutuneita

Turvatalon johtaja iloitsee siitä, että nuoret ovat yleensä hyvin sitoutuneita työskentelyyn.

– Kun nuori huomaa, että joku on kiinnostunut ja tarjoaa apua, hän vastaanottaa tuen mielellään. Paras palaute on, kun nuori palaa takaisin kertomaan että elämä on alkanut sujua. Silloin hän on saanut meiltä tukea.

Turvatalon toiminnan rahoittamisesta vastaavat Tampereen kaupunki ja Raha-automaattiyhdistys, jotka myöntävät rahoituksen vuodeksi kerrallaan. Turvatalossa työskentelee tällä hetkellä kahdeksan työntekijää. Lisäksi talossa käy opiskelijoita suorittamassa harjoittelujaksoja.

– Työntekijämme ovat päteviä osaajia. Pystymme tarjoamaan nuorille nopeasti tukea, sillä keskusteluajan saa yleensä jo samalle viikolle.

Turvatalon palkattujen ammattilaisten rinnalla työskentelee suuri joukko vapaaehtoistyöntekijöitä, jotka koulutetaan tehtäviinsä. Uusia vapaaehtoisia kaivataan mukaan toimintaan.

– Jos olet kiinnostunut työskentelystä nuorten kanssa ja olet valmis panemaan itsesi peliin koko persoonallasi, ota yhteyttä, kannustaa Mari Uusi-Niemi.

Kirsi Airikka

Turvatalossa ei tentata

Nuorten turvatalo pähkinänkuoressa

Tampereen Nuorten turvatalon osoite on Hämeenkatu 22 C.

Nuori tai perhe voi hakeutua tai soittaa turvataloon ilman lähetettä ja ajanvarausta talojen aukioloaikoina.

Ota yhteyttä:

turvatalo.tampere@redcross.fi

Aukioloajat: ma–to klo 15.00–10.00, pe–su klo 17.00–10.00

Puhelimitse työntekijä on tavattavissa ympäri vuorokauden (pois lukien la ja su klo 10–17).

Nettiauttaminen: www.tukinet.net

Lisätietoa Tampereen ryhmätoiminnoista