Yhden Hinnalla

Keskiviikko 25.4.2012 klo 11.01 - Jussi Laine

Mikä on kallista ja mikä on halpaa? Tässä kysymys, jota jokaisen tulee mietittyä useamman kerran päivän aikana. Välillä tuntuu, että joillekin hinta-arvioinnit ja edulliset hankinnat ovat elämäntehtävä. Valitettavasti joskus kuulun itsekin tuohon joukkoon.
Näiden teemojen ajattelemisen viemä aika- ja ajatusmäärä kertoo jotain siitä, että halpuus tai kalleus on suhteellinen käsite. Esimerkiksi monen sadan euron illallinen hienossa ravintolassa on kyllä todella kallista. Monen sadan euron viimeisen päälle hieno älypuhelin, jonka takaosassa on pala haukatusta hedelmästä, ei tunnu ollenkaan niin kalliilta. Ainakin tätä itselleni selitin, kun tein tilausta. Toisaalta kolme euroa maksava lounas on todella halpa.
Näiden juttujen halpuus tai kalleus on meille tässä mittakaavassa juuri näin. Mutta vain meille, eikä ehkä kaikille meistäkään. On monia ihmisiä, joille tämä suhteellisuus on jotain ihan muuta. Kolme euroa voi olla todella iso raha, niin iso, että elämä saattaa olla siitä kiinni. Se mikä minun elämäni mittakaavassa ei ole juuri mitään, saattaa oikeassa paikassa pelastaa toisen koko elämän. Tämä ei koske pelkästään rahaa. Yksi ystävällinen sana tai toisen huomaaminen ja huomioiminen voi olla äärettömän arvokasta hänelle juuri tänään.
Kaikista kalleimmat asiat eivät ole rahalla ostettavissa. Sellaisia ovat ystävyys, rakkaus ja terveys sekä toiset ihmiset, juuri ne, joita sanotaan lähimmäisiksi. Puhumattakaan sinusta itsestäsi, sillä sinä olet arvokas.  Ainahan ei siltä tunnu. Mutta niin vain on. Vaikka ajattelet, että toisten silmissä et ole mitään. Tai et ole omasta mielestäsi mitään. Siltikin: Sinä olet. Jumalan silmissä olet.
Näihin ajatuksiin päädyin ihan markkinointimielessä. Tampereella järjestetään toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna todella hieno tapahtuma: Kirkon Nuorisopäivät. Näiden päivien teemana on Yhden Hinnalla. Sillä halutaan kääntää ajatukset juuri edeltäviin ajatuksiin: mikä on halpaa ja mikä kallista? Miten Jumala näkee meidät? Minkälaisen hinnan Jumala on meistä maksanut?
Varmasti on tulossa hieno tapahtuma. Vaikka tapahtuma on suunnattu nuorille, kannattaa näitä asioita miettiä myös omalla kohdalla. Lisäksi kannattaa tutustua, olisiko päivillä jotakin itseä kiinnostavaa, riippumatta iästä.
Itse olen mukana koko viikonlopun, mutta eniten odotan sunnuntaita. Silloin on messu Särkänniemessä, piispa itse saarnaa. Kuinka hienoa on, että ensin messuillaan ja sitten pidetään hauskaa yhdessä! Kristityn elämän ei tarvitse olla synkeää ja surullista. Siksipä ajattelin kysyä piispalta, olisiko Tornado mitään ennen kirkkokahveja.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: halpuus, kalleus, suhteellisuus, arvokas, ystävyys, rakkaus, terveys, Yhden hinnalla, Kirkon Nuorisopäivät, huvipuistomessu