Oodi suurille ikäluokille

Keskiviikko 1.2.2012 klo 12.03 - Jussi Laine

Viikonloppuna päädyin laulamaan oman viidesluokkalaiseni kanssa kilpaa. Kyseessä oli suositun konsolipelin suomalaisia lauluja sisältävä paketti, jota sitten kilpaa hoilotimme. Pisteitä saa laulun puhtaudesta ja rytmistä. Minähän hävisin kaikki laulut, jotka on tehty tällä vuosituhannella. Sen sijaan viime vuosituhannen lopun laulut hoidin suvereenisti kotiin.

Yksi näistä kultaisista 90-luvun tuotoksista oli Maija Vilkkumaan Satumaa-tango. Se oli aikanaan silloisen teologian ylioppilas Laineen mielestä uskomattoman hieno kappale, joka vielä osuvalla tavalla kritisoi senaikaista elämänmenoa.

Se arvosteli edeltävää sukupolvea, sotien jälkeen syntyneitä suuria ikäluokkia. Niitä oli siihen aikaan kovin muodikasta arvostella. Ne olivat kaikessa rauhassa saaneet 70-luvulla radikalisoitua ja taistolaistua sekä sittemmin 80-luvulla kerätä suuret omaisuudet inflaation syödessä asuinlainat. 90-luvulla ne ajoivat meidät, ETYK:in aikaan syntyneet, talouslaman kouriin.

Nykyään olen täysin eri mieltä, vaikka kyseinen laulu nostalgiahermoon osuikin mukavalla tavalla.

Kerronpa muutaman esimerkin. Parhaat päivänsä nähnyt Opel Corsa ei lähtenyt käyntiin, virtalukosta vain nousi kauhea käry. Otin puhelun suurten ikäluokkien edustajalle, eli isälleni, joka oli myös taannut Corsan autolainan. Hän otti toisen puhelun ja tunnin päästä kaksi kätevää 40-luvulla syntynyttä ronskia miestä kurvasi pihaan. He ohittivat virtalukon, porasivat reiän ja vetivät johtoja. Corsa käynnistyi painamalla kojelaudan alla olevaa valokatkaisijaa.

Ystäväni ostivat rintamamiestalon, joka kaipasi pientä laittoa. Seuraavan kolmen vuoden ajan useimpina viikonloppuina kaksi suurten ikäluokkien edustajaa saapui paikalle. Toinen hoiti lapsia ja toinen rakensi sekä opetti tapetoimaan, laatoittamaan ja tekemään kaikkea sitä, mitä rintamamiestalossa tulee tehdä.

Erään ystäväni avioliitto ei sitten onnistunutkaan. Piti nopeasti löytää uusi asunto ja saada sinne perusvarusteita. Kaksi suurten ikäluokkien edustajaa saapui paikalle ja pian alettiin hipoa luottokorttien luottorajoja.

Singstarista pitävä viidesluokkalainen tai hänen pikkuveljensä sairastuu. Kello 7.45 soitetaan puhelu ja kello 8.15 saapuu suurten ikäluokkien edustaja valmiina hoitamaan isovanhemman tehtävää. Tekisi mieli jopa puhua kutsumuksesta. Tampereen kaupunki ja seurakunnat ovat säästäneet melkoisen määrän euroja ja sairaan lapsen hoitopäiviä.

Joten suuret ikäluokat: Soittakaa vaan Satumaa-tangoa joka yö. Emme me olisi tähän saakka päässeet ilman teitä, emme lähellekään. Yritämme aikanaan itse neuvoa, miten tehdään tapettiin työntösaumat ja mitä jäähdytysnestettä autoon kuuluu laittaa. Lupaamme myös hoitaa lapset ja lapsenlapset yhtä suurella taidolla ja kutsumuksella. Kiitos.

Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että saisit elää kauan ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. (5 Moos 5: 16)

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: suuret ikäluokat, nostalgia, rintamamiestalo, isovanhemmat, vanhempien kunnioitus