Kolumnit

Uusimmat kommentit

Papin parfyymiKorhonen Pentti  15.2.2014 21.15
Papin parfyymiTampereen Kirkkosanomien toimitus  26.11.2013 10.57
Papin parfyymibirgitta rantala  4.11.2013 17.42
Kestääkö se niin kauan?Helena Nuutinen  9.9.2013 15.08
Kestääkö se niin kauan?Liisa Haanpää  16.8.2013 22.28

Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia

Keskiviikko 6.2.2013 klo 15.50 - Maila-Katriina Tuominen

Ehkä joku muistaa vuosien takaisen musta-valkoisen tekstin Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia. Se liittyi 1990-luvun puolivälissä Euroopan neuvoston kampanjaan rasismia ja muukalaisvihaa vastaan.

Vuosikymmen myöhemmin sama teksti oli siivittämässä eurooppalaista nuorisokampanjaa. Sen tavoitteena oli edistää moniarvoisuutta, erilaisuuden arvostamista ja nuorten osallisuutta kaikissa maissa.

Yksilöidymmin tavoitteisiin kuuluivat toisen ihmisen kunnioittaminen riippumatta hänen ihonväristään, kielestään, painostaan, pituudestaan, äänekkyydestään, hiljaisuudestaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan, uskonnostaan tai uskonnottomuudestaan. Syrjäytymisen vastustaminen ja erilaisuuden puolustaminen ovat Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia -kampanjan ydin. Tavoitteet ovat edelleen elossa.

Kampanjan ytimessä ovat myös rasismin ja etnisen syrjinnän vastustaminen.

Kuinka puhua rasismista, kun se on niin hankala käsite? Mitä tapahtuu, jos joku raottaa käsitettä omien kokemustensa pohjalta? Kun Suomen kansalaisen, toimittaja-kirjailija Umayya Abu-Hannan kirjailijaessee Lottovoitto jäi lunastamatta ilmestyi Helsingin Sanomissa (30.12. 2012), sosiaalinen media riehaantui. Suomea kuumotti.

Abu-Hanna muutti kaksi vuotta sitten pienen tyttärensä kanssa Amsterdamiin Suomessa kohtaamiensa rasististen aggressioiden vuoksi. Oliko kukaan äkääntyneistä nähnyt, saati lukenut Abu-Hannan joulun alla ilmestynyttä kirjaa Multikulti? Kannattaisi lukea, koska kirjoittaja tietää ja haluaa saada meidätkin tietämään.

Esseen herättämän kaltaista keskustelua ei ole Suomessa käyty aikoihin.

Valtamediakin on täyttynyt rasismia käsittelevistä analyyseistä, asiantuntijahaastatteluista ja monenlaisista mielipidekirjoituksista.

Vihapuhe-käsite alkoi levitä arkipuheeseen jo muutama vuosi sitten. Sillä ymmärrettiin ennen kaikkea niin sanottujen maahanmuuttokriittisten esittämiä näkemyksiä. Nyt vihapuheella ja -puhujilla on oma äänenpainonsa, jolla ihmisiä erotellaan.

Rasismi on vaikea ja monitahoinen käsite. Tutkijat määrittelevät sen tieteenalojensa perusteella muun muassa ideologiaksi, toiminnaksi, olosuhteeksi.

Rasismi perinteisenä ideologiana sisältää uskomuksen ”rotujen” olemassaolosta. Uudessa rasistisessa ideologiassa korostetaan kulttuurierojen muodostavan ylipääsemättömän esteen ihmisryhmien välille. Ei puhuta ”roduista”, vaan ”luonnollisesta tarpeesta” pitää ryhmät erillään.

Työpöydälläni seuranani on pieni, 61-sivuinen kirja nimeltä Isä, mitä on rasismi? Kirjoittaja on marokkolainen kirjailija Tahar Ben Jelloun. Hän vastaa pienen tyttärensä Mérièmen kiperiin kysymyksiin. Utelias lapsi esittää juuri niitä kysymyksiä, joita mekin teemme. Ja Tahar Ben Jelloun vastaa niin, että mekin täällä pohjoisessa ymmärrämme, mistä on kyse. Lukekaa, ystävät.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: rasismi, muukalaisviha, moniarvoisuus, erilaisuus, vihapuhe, Umayya Abu-Hanna