Kolumnit

Uusimmat kommentit

Papin parfyymiKorhonen Pentti  15.2.2014 21.15
Papin parfyymiTampereen Kirkkosanomien toimitus  26.11.2013 10.57
Papin parfyymibirgitta rantala  4.11.2013 17.42
Kestääkö se niin kauan?Helena Nuutinen  9.9.2013 15.08
Kestääkö se niin kauan?Liisa Haanpää  16.8.2013 22.28

Jutut

Ihmisyydellä ei ole erikoisasiantuntijoita

23.02.2011

Arkkipiispa emeritus John Vikström on saanut muutamankin kerran huomata olevansa edellä kulkija. Homoasiassa kohu on noussut kahdesta sanasta: kymmenen vuotta sitten sanasta omatunto ja muutama kuukausi sitten sanasta siunaus.


Metso-kirjaston kahvilaan alkaa kerääntyä väkeä. John Vikström on tulossa luentosaliin puhumaan aiheesta Mitä on olla ihminen. Istumme Vikströmin kanssa nurkkapöydässä. Hän ihastelee tamperelaisten lattemukeja, ovat isompia kuin Turussa.
Mitä siis on olla ihminen? Eikö tämä pohtiminen juuri ole sitä ihmistä?
– Ihminen on aina etsinyt identiteettiään ja kysynyt kuka olen, Vikström sanoo.
– Vaikka kysymykseen on liittynyt myös epävarmuus ja ahdistus, pohtimasta emme ole lakanneet.
Hän muistuttaa, etteivät piispat ja papit ole pohtijoina erikoisasemassa, vaan ihmisyyden pohtiminen on vuorovaikutusta. Hän pitää hyvänä kehityksenä sitä, että kirkko on muuttunut julistavasta yhteisöstä kommunikatiiviseksi. Koska ihmiset haluavat nykyisin olla itse etsimässä totuutta, auktoriteetin perustana ei enää voi olla asema vaan luottamus.
– Luottamus on meidän aikamme lujin arvo. Sen varassa joutuvat toimimaan paitsi kirkko, myös poliitikot ja yritykset. Luottamuksen merkitys nähtiin pankkikriisinkin yhteydessä. Se oli kovempi arvo kuin raha, ja kriisin voittaminen oli luottamuksen palauttamista. Kirkolle luottamuksen arvona pitäisi sopia hyvin, sillä uskon perimmäinen olemushan on juuri luottamus. Uskontunnustuksessa ei sanota uskon Jumalaa vaan uskon Jumalaan.

Kirkko murroksessa

John Vikström kertoo kirjoittaneensa piispana kaksi paimenkirjettä, ensimmäisen Porvoon hiippakunnalle ja toisen arkkihiippakunnalle. Ensimmäisen otsikko oli Usko kriisissä. 
– Kirkon vuosisatainen asema itsestään selvänä auktoriteettina murtui 1970-luvulla, kun usko ei ollut enää itsestään selvyys, vaan siitä tuli jatkuvan pohdinnan kohde. Jos nyt kirjoittaisin paimenkirjeen, sanoisin varmaan, että kirkko on murroksessa. Vanha on auttamattomasti vanhaa, ja uuden murtautuminen esiin on jo alkanut. 
Hän myöntää, että viime aikoina kiivaana käynyt homokeskustelu on osa tätä murrosta, vaikka se ei hänestä olekaan vain kirkon päänsärky, vaan myös kulttuurinen asia. 
– Vielä 1970-luvulla homous oli rikos, ja 1980-luvulla se ajateltiin sairaudeksi, jota yritettiin parantaa psykiatrin vastaanotolla. Kun 1990-luvulla sanoin, että meidän on tässä asiassa annettava ihmisten noudattaa omantuntonsa ääntä, sain kirkon konservatiivien arvosteluryöpyn niskaani. Kun kymmenen vuotta oli kulunut, piispat esittivät yhdessä kirkolliskokoukselle, että ihmisen on saatava seurata omaatuntoaan, eikä kukaan reagoinut. 
Vielä viime vuoden lopulla emerituspiispa kuitenkin sai aikaan uuden kohun siunattuaan YLE:n Radio 1:n Ajankohtainen Ykkönen -lähetyksessä homoseksuaalit sanomalla: ”Jumala siunatkoon sinua, Jumala siunatkoon kaipuutasi rakkauteen ja toisen ihmisen läheisyyteen ja lämpöön.”
Hän totesi tuolloin, että nyt kirkon piirissä ymmärretään jo paremmin, että myös homoseksuaali on Jumalan luoma sellaisena kuin on. Kohu syntyi kuitenkin sanasta siunaus, jota ei olisi pitänyt käyttää, koska kirkolliskokous oli ehdottanut rukousta. Mikä sellainen rukous on, johon ei sisälly siunausta, piispa kysyi.
Viime helmikuun kokouksessaan piispat päätyivät antamaan väljät raamit rukoushetkelle, mutta kielsivät kirkon vihkikaavan suoranaisen lainaamisen rekisteröityjen parisuhteiden siunaamisessa. Kohu ei kuitenkaan näytä laantuvan. Oliko Vikströmin oletus ymmärtämisestä siis ennenaikaista?
Haastatteluhetkellä viikkoa ennen piispainkokousta Vikström arvelee, että suurin vääntö homoasiasta on oikeastaan jo ohi, vaikka murroksen keskellä kokonaiskuvaa saattaakin olla vaikea hahmottaa.
– Varmaankin tämä keskustelu joskus 20 vuoden kuluttua lähinnä huvittaa ihmisiä, sillä oikeasti olemme kirkossakin jo nyt paljon suurempien kysymysten äärellä kuin toisen ihmisen seksuaalisen suuntautumisen hyväksyminen tai hyväksymättä jättäminen. Isompi asia on ihmisen ja ihmiskunnan eloonjäämisestä tällä planeetalla.

Uskon äidinkieli

Jos pohtiminen on osa ihmistä, osa ihmistä lienee myös se, että lakataan pohtimasta ja tiedetään toisenkin puolesta.
Koska usko on niin vahva voima, se voi Vikströmin mukaan olla myös vaarallinen voima. 
– Uskoa on helppo käyttää vallan välineenä, koska se pelaa ihmisen perustarpeella; tarpeella luottamukseen. Dominoiva ihminen voi saada uskonnon avulla toisen ihmisen valtaansa, koska uskonnon avulla voi saada käsiinsä toisen ihmisen omantunnon.
Pieniin ja suuriin uskonsotiimme on Vikströmin mukaan yhtenä syynä ihmisen vallanhalu, mutta syynä on myös vilpitön tarve etsiä totuutta ja se, että Raamattu ei ole looginen kokonaisuus. Vaikka Raamatussa yleisesti ottaen onkin tietty perussanoma, riidat syntyvät, kun yksi puolustaa yhtä ja toinen toista yksittäistä kohtaa.
Pitäisikö Raamattu sitten käsittää vain symbolien kielenä? Raamattu puhuu Vikströmin mukaan symbolien avulla, mutta ei VAIN symbolien avulla.
– On sanottu että symbolit ovat uskon äidinkieli. Joka ei ymmärrä symboleja, hän ei ole sisäistänyt uskon äidinkieltä. Pitää kuitenkin muistaa, että Raamatun symbolit osoittavat aina todellisuuteen. Symbolin takana on se todellisuus, mihin symboli osoittaa.
Monimutkaista? Ehkä, mutta tässä on muun muassa yksi syy, miksi uskonnon opetus kouluissa pitäisi Vikströmin mukaan säilyttää. Kun ihminen oppii uskon äidinkielen lapsena, hän pystyy vastustamaan fanatismia, joka on ihmiskunnan pahin vihollinen.
Mikä sitten on emerituspiispan mielestä  kristinuskon kova ydin? Se on Jumalan rakkaus ja hyvyys, joka on kaiken pohja. 

Aito ihminen

Joillekin uskoville vanhemmille lapsen kirkosta eroaminen viime erobuumin yhteydessä on ollut kova paikka. Onko ihmisen siis kuuluttava kirkkoon ollakseen kunnon kristitty? 
Vikström sanoo ymmärtävänsä kirkon jäseniä, joille kirkko on kristittyjen uskovien yhteisö ja lähes pyhä asia. Sitä se on hänellekin. Hän muistuttaa kuitenkin, ettei kirkko ”omista” Jumalaa.
Kirkkoisä Augustinus jo sanoi, että kirkolla on lapsia, jotka eivät ole Jumalan lapsia ja Jumalalla on lapsia, jotka eivät ole kirkon lapsia.  
– Koska uskonto on yhteisöllinen asia, minusta olisi tietenkin ihanne, että kirkko olisi se avoin syli, jossa ihminen vois löytää uskonsa. Toisaalta tärkeätä on myös aitous. Ymmärrän, että ihminen, joka ei pysty olemaan aito oma itsensä kirkossa, eroaa kirkosta. 
– Silloin kannattaisi ehkä kuitenkin kysyä, mikä on se kirkko, jossa on vaikea olla. Onko kuva kirkosta oikea, vai onko se ennakkoluulojen värittämä? Ennakkoluulojen olemushan on se, että niiden vahvistamiseksi tarvitaan hyvin vähän. Yksikin lööppi voi riittää. 
Sanotaan, että ihminen hahmottaa itsensä myös tarinoiden kautta, joten ihminen on myös tarina ihmisestä. John Vikström sanoo, että kristinusko on hänelle se suuri tarina, joka antaa elämälle tarkoituksen, jota hän kaipaa.
– Usko auttaa minua olemaan aito ihminen.

Kristiina Harjula

 

 

14.09.2011Seurakuntien rakennepäätöksiä tehdään loppusyksystä
31.08.2011Moni etsii sisältöä hiljaisuudesta
31.08.2011Jamboree ylitti kaikkia rajoja
31.08.2011Avuksi voi olla monella tavalla
17.08.2011Jokanaan ja enkeli etsivät teitään
17.08.2011Hyväksykää siis toinen toisenne
17.08.2011Salaperäinen käärinliina saa mielikuvituksen liikkeelle
10.06.2011Ympäristöasiat kiinnostavat seurakunnissa
01.06.2011Kuolleitten kaupunki kiinnostaa
01.06.2011Nuoret aikuiset rakentavat yhteisöä
18.05.2011Uskonpuhdistus-kampanja sai Kirkon Kukko -tunnustuksen
18.05.2011Nuoret rakentavat massatapahtumaa Tampereelle
18.05.2011Savi-Seppo puhalsi hengen rukouslintuun
18.05.2011Kirkkokahvi kypsyy Kilimanjaron rinteillä
04.05.2011Väkkärässä työtä riittää
04.05.2011Vain sata vuotta vanhemmat kirkonkirjat tutkittaviksi
04.05.2011Hanna-työ auttaa sorrettuja naisia
04.05.2011Koulutaulut kertovat
19.04.2011Katsele Kristusta ja anna pyhän yllättää
19.04.2011Yhteisöllisyys tärkeää vaihtelussa
19.04.2011Lielahden lähikirkko on ihmisiä varten
08.04.2011Yksi, kaksi, kolme vai kahdeksan kummia?
07.04.2011Nuorten tekemää lähetystyötä
06.04.2011Neljä seurakuntaa toisi säästöjä monesta syystä
06.04.2011Perhekirkko joka pyhä
06.04.2011Usko tuo tarkoituksen elämälle
06.04.2011Haluamme vaikuttaa kirkon asioihin
23.03.2011Sosiaalisen yrityksen idea sopii seurakuntien toimintaan
23.03.2011Neitsyt Maria uskovien esikuvana
23.03.2011Me tavikset olemme uskovaisia
23.03.2011Matkalla samaan taivaaseen
09.03.2011Seurakuntarakenteesta vilkas keskustelu
09.03.2011Avataan ovi ja annetaan ihmisten tulla
09.03.2011Miehet kirkkoon vaikka läpi jään?
23.02.2011Nuorten työpajatoiminta laajenee Messissä
23.02.2011Aitoa ja arvokasta suhdetoimintaa
23.02.2011Ihmisyydellä ei ole erikoisasiantuntijoita
23.02.2011Activistat auttavat
23.02.2011Ilta tarjoaa neuvoja nuorten tukemiseen
23.02.2011Parempi ravinto tarpeen
23.02.2011Viesti Albertolta
23.02.2011Köyhimmät löytyvät slummeista ja maaseudulta
23.02.2011Myrskynsilmästä yhdessä eteenpäin
23.02.2011Lapsiperheiden ahdinko näkyy diakoniatyössä
09.02.2011Vanhempien riitely sai lapset voimaan pahoin
09.02.2011Seurakuntien perheneuvonta auttaa eroperheitä nopeasti
09.02.2011Hyvä vanhemmuus kantaa lasta erossa
09.02.2011Kummi kulkee nimeltä kutsutun rinnalla
09.02.2011Tuomiokapituli ehdottaa neljää suurta seurakuntaa
07.02.2011Voimala-messu rakentaa yhteisöä
07.02.2011John Vikström Uskon akatemiassa: Kristinusko on vapautusliike
26.01.2011Yhteisvastuu torjuu nuorten yksinäisyyttä
26.01.2011Louhi loihtii lapsille avaruuden