Kolumnit

Uusimmat kommentit

Papin parfyymiKorhonen Pentti  15.2.2014 21.15
Papin parfyymiTampereen Kirkkosanomien toimitus  26.11.2013 10.57
Papin parfyymibirgitta rantala  4.11.2013 17.42
Kestääkö se niin kauan?Helena Nuutinen  9.9.2013 15.08
Kestääkö se niin kauan?Liisa Haanpää  16.8.2013 22.28

Jutut

Matkalla samaan taivaaseen

23.03.2011

solmu.jpg

Uskosta ja uskovaisuudesta puhutaan niin monenlaisilla käsitteillä, että viidakkoon uhkaa välillä eksyä.
Monet termit ovat värittyneitä ja tarkoittavat eri ihmisille eri asioita. Samanmieliset tuntevat sisäpiirinsä koodikielen, joka ei ulkopuoliselle välttämättä avaudu samalla tavalla. Nimityksiä käytetään surutta myös lyömäaseena toisin ajattelevia kohtaan.
Yksi ilmoittaa kannattavansa klassista kristinuskoa, toinen on raamatullinen. Kolmas uskoo liberaalisti, modernisti tai postmodernisti. Neljäs puolustaa konservatiivista, perinteistä tai vanhakantaista uskoa, viides on fundamentalisti. Jonkun usko on karismaattista, jonkun kansankirkollista.
Riviseurakuntalainen on ihmeissään: kuinka luterilaisessa kirkossa voi olla niin monia erilaisia uskoja? Olemmeko kaikki matkalla samaan taivaaseen? Hämmennyksen vallassa hän seuraa uutisointia ja kiivailua keskustelufoorumeilla: ”Kirkko ajaa uskovaiset ulos”, ”Joukko pappeja irtisanoutuu harhaoppisista piispoista”, ”Kirkko on luopunut Raamatun Sanasta”.
Miksi uskon äidinkieli tuntuu niin vaikealta? Mihin joukkoon itse kuulun, kun koen olevani vaan ihan tavallinen kristitty? Kenen mielipidettä tässä pitäisi kuunnella, kun en aina millään ymmärrä teologiaa ja monimutkaisia oppikiistoja? Eikö se riitä, että minut on kastettu, uskon Jumalaan, käyn joulukirkossa?
Kysymyksiä herää paljon.

kivet.jpg

Turun piispa Kaarlo Kalliala tyynnyttelee, ettei kristillinen usko ja Jumalaan uskominen ole jatkuvaa katekismuskuulustelua. Kyse on Luojan ja ihmisen välisestä luottamussuhteesta.
– Jumalanpalveluksen osiin sisältyy oikeastaan kaikki olennainen, ja jos aikuinen ihminen katsoo voivansa niihin yhtyä, se riittää. Toki saa tietää kaikenlaista, saa pohdiskella, mutta tie taivaaseen on auki vajavaisilla rippikoulutiedoillakin.
Luterilaisen käsityksen mukaan kasteessa Jumala antaa uskon. Kun piispa Kalliala kastoi omia lapsenlapsiaan, toimituspuheessa hän ilmaisi pienokaisen siirtyvän taivasten valtakunnan logiikkaan.
– Hänet otetaan mukaan yhteisöön ja uskon maailmaan, jossa asiat ovat aivan toisin. Siellä maailma jäsentyy näkyväiseen maailmaan nähden vallankumouksellisesti. Jumalan todellisuus on vaihtoehtoinen ja radikaali simppelisti avautuvaan todellisuuteen nähden.

kadet.jpg

Useimpien herätysliikkeiden taustalla vaikuttaa pietistinen perinne, johon kuuluu henkilökohtaisen ratkaisun tekeminen. Uskoontulo on monelle järisyttävä kokemus ja koko elämää muuttava hetki, mutta ilman voimakkaita kääntymiskokemuksiakin voi uskoa.
Usko ja uskonnollisuus eivät ole pysyvä olotila, vaan pikemmin prosessi, joka jatkuvasti muuttuu. Lapsuudessa omaksuttu usko säilyy harvoin sellaisenaan hamaan hautaan asti.
Kun suomalainen määrittelee uskonnollisen identiteettinsä, hän on arviossa varovainen. Kirkkomonitor 2007-tutkimuksessa useimmat käyttivät ilmausta ’kristitty’ (68 %). Kakkosena oli ’suomalainen perusluterilainen’ (55 %), kolmosena ’luterilainen’ (55 %).
Yli 70 prosenttia kansasta kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon, mutta uskovaisena itseään pitää vain 15 prosenttia, uskovana 31 prosenttia. Fundamentalistiksi itsensä mieltää 1 prosentti, karismaattiseksi kristityksi 2 prosenttia, uudestisyntyneeksi kristityksi 6 prosenttia suomalaisista. Muita ilmauksia ovat uskonnollisesti konservatiivinen tai liberaalinen, kirkollinen, hengellinen tai henkinen ihminen.

leipa.jpg

Uskonasiat ovat pitkälle kielipeliä. Jos joku kysyy sinulta, oletko uudestisyntynyt, tiedustelija todennäköisesti haluaa tietää, oletko tehnyt parannuksen ja tahdonalaisen uskonratkaisun. Kuulutko meihin vai heihin – oletko elävässä uskossa vai maallistunut nimikristitty?
Jos pidät itseäsi kansankirkollisena taivasmatkalaisena, saatat ärsyyntyä utelusta ja puolestasi pitää kysyjää tiukkapipoisena, muita tuomitsevana tosiuskovana. Sekin on mahdollista, ettet täysin ymmärrä kysymystä, ja siksi vastaaminen tuntuu vaikealta.
Kirkkososiologian yliopistonlehtori Liisa Lampela Helsingin yliopistosta sanoo, että vastauksista on mahdoton päätellä kenenkään uskon määrää, laatua tai syvyyttä.
– Vain kyseinen ihminen itse voi sanoa tai tietää, mitä termi juuri hänelle merkitsee.
Joillakin tuntuu olevan pakottava tarve osoittaa toisen usko vääräksi tai mitätöidä hänen vakaumuksensa.
– Tällainen suhtautuminen kertoo enemmän persoonasta kuin hänen uskostaan. Ehkä on olemassa tietty ihmistyyppi, joka haluaa olla aina oikeassa. Ehkä taustalla on epävarmuutta. Oma usko ei kestä, että asiaa voisi tarkastella toisin. Ei siinä puolusteluja tarvita, jos usko on vahva. Totuus on.
Teologian tohtori, pastori Lampela vakuuttaa, että kristitty saa turvautua armoon, luottaa siihen, että Jumala pitää minusta huolen, vaikken osaisi yksityiskohtaisesti selittää tai edes perustella uskoani.

lavonenristiinnaulittu.jpg

Herätyskristillisyys on piispa Kaarlo Kallialan sanoin suomalaiseen perintöön liittyvä tapa tulla temmatuksi uskon sisuksiin. Seuraako tunteikasta ”Jumalaan ihastumisen” vaihetta automaattisesti kasvaminen tai kypsyminen?
– Aikuisen ihmisen on hyvä huomata, että on muutakin kuin musta ja valkoinen. Loppujen lopuksi suurin osa on erilaisia harmaan sävyjä. Tai voi ajatella niin, että elämä on värikuva, jossa on kaikenlaisia värejä. Sellainen on Jumalan maailma, johon meidät on luotu elämään, Kalliala maalailee.
Usein iän myötä ehdottomuus ja valmiit vastaukset karisevat. Keskeisin korostuu, armahtavasta Jumalasta tulee entistä tärkeämpi. Samalla evankelioiva ja julistava asenne vähenee.
– Ikääntyminen on siirtymistä kohti yhä suurempaa yksinkertaisuutta. Tämä johtuu varmaan siitä, että ikääntyminen auttaa näkemään paremmin. Elämän kuvion suuret linjat nousevat selkeämmin esille, pohtii emeritusarkkipiispa John Vikström Kirkko65+-sivustolla.
Piispa Kalliala sanoo ymmärtävänsä ihmisiä, jotka jossakin vaiheessa alkavat varoa puhumasta, kuinka ”mä tulin uskoon” tai ”mä otin Jeesuksen mun elämään”.
– Taustalla on vahva kokemus omasta kannanotosta ja aktista, eikä sitä pidä ollenkaan kieltää tai vähätellä. Vanhemmiten se vain saattaa ruveta maistumaan oudolta. Moni huomaa, ettei se taidakaan olla tässä olennaista. ”Mun valinta” kuulostaa ohuelta verrattuna siihen että ”mut valittiin”.
Uskoontulo, herätys ja seuraamaan lähteminen on ollut alkupiste tai tienristeyksen kaltainen kohta, missä kenellekään ei anneta valmista mallia.
– Matkalla kannattaa huomata, että meidät kaikki on kutsuttu eri tavoin. Minä kuljen tämän tien, mutta en voi ajatella, että se on ainoa oikea ja nuo toiset kulkevat vääriä teitä, Kalliala sanoo.

suunta.jpg

Joskus usko on erottamaton osa persoonaa syntymästä saakka. Jumalasuhteen malli tulee vanhemmilta, uskoon kasvaminen kodin perintönä.
– Sosialisaatioteoria selittää, että usko saatetaan imeä jo äidinmaidossa. Ihmisen ei tarvitse tehdä erityistä henkilökohtaista ratkaisua. Vaikka uskonnollisuuteen olisi vahva kasvutausta, silti jokainen voi tehdä elämässään erilaisia valintoja. Esimerkiksi lestadiolaiseen liikkeeseen kuuluminen kulkee suvussa ja lapset yleensä seuraavat vanhempiensa jälkiä. Huolimatta siitä, että heidät on sosiaalistettu, he tekevät myös oman valintansa, pysyvätkö mukana vai eivät, sanoo kirkkososiologi Lampela.
Useissa tutkimuksissa on todettu ihmisen herkistyvän hengellisille asioille elämän taitekohdissa, vaikeassa tilanteessa tai hädän hetkellä. Ei vain kuoleman tai sairauden läheisyydessä, vaan vastaavasti esimerkiksi syntymän ihme ja muut iloiset asiat saavat pohtimaan pyhää, perimmäistä, elämän tarkoitusta.
– Jos tapahtuu jotain mullistavaa, haluaa löytää suurempia merkityksiä kuin vain sen, että täällä synnytään, käydään töissä, kuollaan pois. Kriisitilanne kyseenalaistaa omankin elämän merkityksen. Kun arkipäivän kuviot muuttuvat, se saa pohtimaan kysymyksiä, joita ei ehkä ennen ole edes ajatellut.
Saksalaisteologi Paul Tillichin mukaan jokainen ihminen on pohjimmiltaan turvaa hakeva homo religiosus.
– Kaipuu Jumala-yhteyteen on meihin syvälle sisäänrakennettu, jälkimodernissa ajassa se vain saa erilaisia muotoja, Lampela sanoo.
Vaikka kirkosta eroaminen on lisääntynyt, uskonnollisuus ei silti ole vähentynyt. Kuten muilla elämänalueilla, myös uskonnollisuudessa nykyihminen arvostaa individualismia ja hakee itsensä näköistä tulkintaa suuriin kysymyksiin; sellaista joka sopii hyvin yksiin omien näkemysten kanssa.

hauta.jpg

Itä-Suomen yliopiston professori Antti Räsänen selvitti väitöstyössään suomalaista uskonnollisuutta (Aikuisen uskonnollisuus, 2002). Hän kyseli käsityksiä Jumalasta, kypsästä uskonnollisuudesta, uskonnollisesta kehityksestä ja uskonnosta luopumisesta.
Haastateltavien joukossa oli niitä, jotka olivat tulleet nuoruudessa uskoon. Kokemus oli järisyttävä muutos aiempaan elämään verrattuna, siirtyminen epävarmuudesta turvallisuuteen ja kokonaan uuden käsitteistön pariin.
Osa haastateltavista oli lapsesta kasvanut kristinuskoon, eikä kristillisen vakaumuksen omaksumisessa ollut dramaattisia käänteitä, tunnekuohuja tai tahdonalaista uskonnollista ratkaisua. Usko oli kulkenut luonnollisena osana koko elämän ajan. Tällä ryhmällä oli pari yhdistävää tekijää: kotitausta oli usein harmoninen ja isän merkitys uskontokasvattajana tärkeä.
Yleisesti uskoontulokokemuksissa ja käsityksissä kristinuskoon juurtumisesta oli suuria yksilöllisiä eroja. Vivahde-erot olivat suuria myös uskovaksi tunnustautuvien välillä.
Vakaumuksen omaksuminen osoittautui sekä yksilöllisten että sosiaalisten tekijöiden summaksi. Lapsuuden ja nuoruuden kokemusten yhteys myöhempään uskonnollisuuteen nousi selvästi esiin.
Räsäsen mielestä oman uskonnollisuuden arviointi on osa itsetuntemusta. Ajattelutapojensa tiedostaminen ja uskonnollisen elämänkaarensa pohtiminen voivat auttaa elämän uudelleen jäsentämisessä varsinkin kriisitilanteessa.

Pirjo Silveri

Kuutti Lavosen työ Ristiinnaulittu, kuva: Rauno Träskelin

Muut kuvat: Pirjo Silveri  

Lue lisää:

Suomalaisten uskonnollinen identiteetti (Kirkkomonitor 2007)
http://www.uskonnot.fi/raportit/tiedostot/2007/KUVIO_3_identiteetti.pdf

Antti Räsäsen väitöskirja Aikuisen uskonnollisuus (2002)
http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/3024/aikuisen.pdf?sequence=1

Kati Niemelän artikkeli Usko muuttuu iän mukana
http://www.evl.fi/kkh/ktk/2004_07_29altorstaivieras.htm

Kari Kopperin esitelmä Uskovaiset kirkossa
http://www.tulkaakaikki.net/uskovaiset.html

Kari Kuula: Voiko järkevä ihminen uskoa Jumalaan?
http://www.karikuula.com/23

Kari Kuula: Usko voi ahdistaa
http://www.karikuula.com/56

14.09.2011Seurakuntien rakennepäätöksiä tehdään loppusyksystä
31.08.2011Moni etsii sisältöä hiljaisuudesta
31.08.2011Jamboree ylitti kaikkia rajoja
31.08.2011Avuksi voi olla monella tavalla
17.08.2011Jokanaan ja enkeli etsivät teitään
17.08.2011Hyväksykää siis toinen toisenne
17.08.2011Salaperäinen käärinliina saa mielikuvituksen liikkeelle
10.06.2011Ympäristöasiat kiinnostavat seurakunnissa
01.06.2011Kuolleitten kaupunki kiinnostaa
01.06.2011Nuoret aikuiset rakentavat yhteisöä
18.05.2011Uskonpuhdistus-kampanja sai Kirkon Kukko -tunnustuksen
18.05.2011Nuoret rakentavat massatapahtumaa Tampereelle
18.05.2011Savi-Seppo puhalsi hengen rukouslintuun
18.05.2011Kirkkokahvi kypsyy Kilimanjaron rinteillä
04.05.2011Väkkärässä työtä riittää
04.05.2011Vain sata vuotta vanhemmat kirkonkirjat tutkittaviksi
04.05.2011Hanna-työ auttaa sorrettuja naisia
04.05.2011Koulutaulut kertovat
19.04.2011Katsele Kristusta ja anna pyhän yllättää
19.04.2011Yhteisöllisyys tärkeää vaihtelussa
19.04.2011Lielahden lähikirkko on ihmisiä varten
08.04.2011Yksi, kaksi, kolme vai kahdeksan kummia?
07.04.2011Nuorten tekemää lähetystyötä
06.04.2011Neljä seurakuntaa toisi säästöjä monesta syystä
06.04.2011Perhekirkko joka pyhä
06.04.2011Usko tuo tarkoituksen elämälle
06.04.2011Haluamme vaikuttaa kirkon asioihin
23.03.2011Sosiaalisen yrityksen idea sopii seurakuntien toimintaan
23.03.2011Neitsyt Maria uskovien esikuvana
23.03.2011Me tavikset olemme uskovaisia
23.03.2011Matkalla samaan taivaaseen
09.03.2011Seurakuntarakenteesta vilkas keskustelu
09.03.2011Avataan ovi ja annetaan ihmisten tulla
09.03.2011Miehet kirkkoon vaikka läpi jään?
23.02.2011Nuorten työpajatoiminta laajenee Messissä
23.02.2011Aitoa ja arvokasta suhdetoimintaa
23.02.2011Ihmisyydellä ei ole erikoisasiantuntijoita
23.02.2011Activistat auttavat
23.02.2011Ilta tarjoaa neuvoja nuorten tukemiseen
23.02.2011Parempi ravinto tarpeen
23.02.2011Viesti Albertolta
23.02.2011Köyhimmät löytyvät slummeista ja maaseudulta
23.02.2011Myrskynsilmästä yhdessä eteenpäin
23.02.2011Lapsiperheiden ahdinko näkyy diakoniatyössä
09.02.2011Vanhempien riitely sai lapset voimaan pahoin
09.02.2011Seurakuntien perheneuvonta auttaa eroperheitä nopeasti
09.02.2011Hyvä vanhemmuus kantaa lasta erossa
09.02.2011Kummi kulkee nimeltä kutsutun rinnalla
09.02.2011Tuomiokapituli ehdottaa neljää suurta seurakuntaa
07.02.2011Voimala-messu rakentaa yhteisöä
07.02.2011John Vikström Uskon akatemiassa: Kristinusko on vapautusliike
26.01.2011Yhteisvastuu torjuu nuorten yksinäisyyttä
26.01.2011Louhi loihtii lapsille avaruuden