Kolumnit

Uusimmat kommentit

Papin parfyymiKorhonen Pentti  15.2.2014 21.15
Papin parfyymiTampereen Kirkkosanomien toimitus  26.11.2013 10.57
Papin parfyymibirgitta rantala  4.11.2013 17.42
Kestääkö se niin kauan?Helena Nuutinen  9.9.2013 15.08
Kestääkö se niin kauan?Liisa Haanpää  16.8.2013 22.28

Jutut

Pääsiäisestä saa yhä hämmentyä

20.03.2013

Kivi on poissa ovelta. Naiset näkevät tyhjän haudan, mutta eivät ilostuen huudahda: ”oi, nyt Jeesus on noussut kuolleista!” He ihmettelevät ja ovat täysin ymmällä.

Pääsiäisestä on yhä lupa hämmentyä.

puutarhahauta_netti2.jpg

Kuva: Israelin matkailuministeriö

Uuteen testamenttiin ei ole kirjoitettu opetuslasten heti ymmärtävän tapahtunutta. Sen sijaan he jäävät hämmennyksen valtaan, vielä ylösnousseen kohdatessaankin ensin pelästyvät (Luuk. 24). Apostolit uskovat vasta, kun Jeesus syö palan paistettua kalaa, ja osoittaa näin olevansa lihaa ja verta.

Helsingin yliopiston raamatuntutkija Outi Lehtipuun mielestä tyhjän haudan kertomus osoittaa, mistä kristillisessä uskossa ja toivossa on pohjimmiltaan kyse.

– Evankeliumit eivät pyri olemaan kuvaus ylösnousemuksesta. Se mitä oikeasti tapahtui ja miten me tapahtumia selitämme, ei ole tärkeintä. Kirkon ja kristittyjen tehtävä ei ole yrittää vastaansanomattomasti todistaa, että näin on historiallisesti tapahtunut. Tutkimuksen keinoin meillä ei ole siihen edes välineitä, hän sanoo.

– Pääsiäinen on vuoden suurin juhla ja ylösnousemus keskeistä, koska tänä päivänäkin se antaa omaan elämäämme mahdollisuuden. Myös meidän hämmennyksemme ja pelkomme voi muuttua uskoksi ja iloksi.

Kirjoitettu on

Raamatussa on kaksi eri pääsiäistä. Ensimmäisen tapahtumaketju ajoittuu yli 3000 vuoden taakse Egyptiin. Sieltä on suora linja toiseen eli Kristuksen ristinkuolemaan. Toisessa Mooseksen kirjassa kuvattuja vaiheita voi ymmärtää Golgatan valossa. Ensimmäinen pääsiäinen avaa toista – ja sama toiseen suuntaan. Jumalallinen logiikka kulkee halki vuosituhanten.

Vanhatestamentillisen juhlan taustalla on israelilaisten vapautuminen faaraon orjuudesta. Kansa valmistautuu vaeltamaan Mooseksen johdolla kohti luvattua maata. Viimeisenä iltana ennen lähtöä Jumala antaa käskyn, että jokaisen perheenpään on teurastettava karitsa ja siveltävä sen verta ovenpieliin. Yöllä Egyptin viimeinen vitsaus, kuolema, kulkee maan halki ja tappaa kaikki esikoiset. Tuholta säästyvät talot, joissa on merkkinä karitsan verta.

Jumalan toinen käsky liittyy lähtöaamuun. Seuraavat seitsemän päivää on syötävä happamatonta leipää. Exodus-kertomuksessa on oikeastaan kolmaskin käsky: Jumalan ihmeellisestä pelastusteosta täytyy kertoa lapsille ja lapsenlapsille, jotta myös tulevat sukupolvet kuulevat, mitä Herra teki.

Israelilaisten useita myöhempiä pääsiäisenviettoja kuvataan tarkasti Vanhassa testamentissa.

– Pääsiäisestä kirjoitetaan monessa kohtaa ja monessa yhteydessä, Raamattu selvästi alleviivaa asiaa. Kyse on kuoleman varjosta vapautumisen, uuden alkamisen juhlasta, sanoo judaistiikan tutkija, teologian tohtori Pekka Lindqvist Åbo Akademista.

Hurjaa juhlintaa

Jeesuksen aikaan pääsiäinen oli suuri pyhiinvaellusjuhla. Mooseksen laki edellytti koko Israelin saapuvan Jerusalemiin uhraamaan. Tapa teurastaa karitsoja jatkui temppelin hävitykseen asti 70 jKr.

– Todennäköisesti kaikki juutalaiset miehet eivät milloinkaan ole yhtä aikaa kokoontuneet kaupunkiin. Sehän olisi mahdottomuus, mutta ihanne kuitenkin, Lindqvist sanoo.

Raamatun tarkoittama pääsiäislammas poikkesi muusta uhraamisesta.

– Normaalisti papit toimittivat uhrikultin suljettujen ovien takana temppelissä, israelilaisten yhteisenä ja yhteisestä kassasta maksettuna uhrina. Pääsiäisenä isä teurasti lampaan, ja koko perhe söi. Kyse oli perheen uhrista, Lindqvist valottaa.

Varhaisjuutalaisessa kirjallisuudessa, Mishnassa ja Talmudissa, on hurjia kuvauksia juhlista, joita maalataan rankasti liioitellen. Ihmisiä oli miljoonia. Ensimmäisellä vuosisadalla vaikuttanut historiankirjoittaja Flavius Josefus suurentelee myös, vaikkei yhtä paljon.

– Nämä kaksi eri tahoa todistavat intensiteetistä, pääsiäinen on ollut jotakin aivan erityistä. Siksi Jeesuskin vaelsi Jerusalemiin. Evankeliumeissa mainitaan pääsiäisjuhlan läheisyys myös tiettyjen Jeesuksen opetusten yhteydessä. Asia oli hyvin merkityksellinen, sanoo Lindqvist.

Valtaosa juutalaisista asui muualla kuin Palestiinan alueella, eikä jokainen maata viljelevä varmasti voinut laittaa arkea hyllylle.

– Me haaveilemme joulusta mummolassa, ja tavalliselle Joosefille kyse saattoi olla samantapaisesta toiveesta. Ehkä rikas kävi juhlilla usein, köyhä kerran elämässään. Mitä pidempi matka, sitä epätodennäköisempää, että aina olisi pystynyt lähtemään, Lehtipuu arvelee.

Käsky saapua Jerusalemiin koski periaatteessa miehiä. Kun Jeesus Raamatun kertomuksen mukaan vietiin 12-vuotiaana temppeliin, sinne mentiin koko suvun voimin, mukana naiset ja lapset. – Tämä voisi olla uskottava kuva ison juhlan luonteesta.

Outi Lehtipuu ajattelee tilannetta käytännönläheisesti:

– Kun pääsiäislammas uhrattiin, vain syömäkelvottomat osat poltettiin. Syömäkelpoisesta lihasta osa annettiin papille, lopusta valmistettiin perheen pääsiäisateria. Joka tapauksessa jo tuolloin juhlaan liittyi ruoka, yhdessä syöminen. Se on nykynäkökulmasta helppo kuvitella. 

Elämä uutena taikinana 

Juutalainen ja kristitty lukevat omien silmälasiensa läpi samaa Vanhan testamentin kertomusta.

– Ennemmin tai myöhemmin kristitty alkaa nähdä ensimmäisessä pääsiäisessä varjokuvan tulevasta pelastuksesta, täydellisestä pääsiäiskaritsasta, pastori Pekka Lindqvist sanoo.

Ensimmäisenä pääsiäisenä Jumala vapautti kansansa Egyptin faaraon orjuudesta, toisena lunasti koko ihmiskunnan synnin orjuudesta. Virheetön uhrikaritsa symboloi viattoman Jeesuksen uhrikuolemaa. Via Dolorosan tapahtumat eivät sattumalta osu pääsiäisaikaan.

– Raamatun kokonaisuudessa se on loogista ja johdonmukaista. Jos kerran Jeesus on pääsiäiskaritsa, totta kai hänen teurastuksensa tapahtuu pääsiäisenä.

Pääsiäislampaan viesti on selvä, mutta mitä tarkoittaa käsky happamattomasta leivästä? Vanha testamentti on lyhytsanainen, Uusi testamentti raottaa verhoa vähän enemmän. Yksi selitys on Jumalan pelastusteon äkillisyys. Edes leipätaikinaa ei ehditty kohottaa, koska oli niin kiire.

Lindqvist esittää toisenkin tulkinnan. Kaikkialla Vanhassa testamentissa kielletään tuomasta mitään hapanta uhrina Jumalan eteen.

– Juutalaiset uskonoppineet ovat järkeilleet, että happamoituminen on lahoamisen tai mädäntymisen esiaste, ja vapaasti jatkuessaan se johtaa lopulta mätänemiseen. Hapan symboloi vanhaa ja epäpuhdasta, siis syntiä. Kun israelilaisten käsketään perata kotinsa ja leirinsä niin, ettei mitään hapanta edes näy, samalla he puhdistautuvat Egyptin turmeluksesta.

Pääsiäiskaritsan ja happamattoman leivän käskyt löytyvät myös Uudesta testamentista: ”Peratkaa pois kaikki vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.” (1. Kor. 5:7)

– Kun juutalainen konkreettisesti syö happamatonta leipää ja muistelee, Paavali kehottaa kristittyä tulemaan omassa elämässään puhtaaksi leiväksi. Kaikki ei jää vain abstraktille tasolle, sillä happamaton leipä elää edelleen kristikunnan ehtoollisessa. Rukiinen hapanleipä ei käy ehtoollisleiväksi, sanoo Lindqvist.

Usko avaa silmät

Jeesus kuoli pitkäperjantaina ristillä rikollisten rinnalla, ja hänen ruumiinsa laskettiin kalliohautaan Golgatan lähellä. Pääsiäisaamuna hauta oli tyhjä. Sosiaalisen median aikakaudella erikoinen uutinen olisi hetkessä kiirinyt ympäri maailman, mutta noihin aikoihin se ei laajalti hätkäyttänyt aikalaisia. Suurin osa kansasta ei ollut edes kuullut Jeesuksesta.

– Jo Apostolien teoissa kerrotaan muistakin karismaattisista uskonnollisista johtajista tai profeettahahmoista, usein kansanvillitsijöiksi kutsutuista. Evankeliumeissa toistuu useasti, ettei jokin Jeesuksen tekemä ihme saanut kaikkia vakuuttuneeksi. Toiset uskoivat, toiset eivät, kuvailee Outi Lehtipuu.

Johanneksen evankeliumissa Jeesuksen ihmeet ovat selkeitä viitteitä hänen jumaluudestaan. – Merkit eivät synnytä uskoa, vaan usko auttaa näkemään ne merkeiksi jumaluudesta ja Jumalan toiminnasta.

Jeesus syntyi, eli ja kuoli juutalaisena. Juutalaisia olivat myös varhaisimmat seuraajat, jotka oivalsivat, että profeettojen ennustus kansan vapauttajasta oli toteutunut Jeesus Nasaretilaisessa. Monet juutalaisryhmät elivät kiihkeässä messiasodotuksessa. He kaipasivat suurta sotapäällikköä, joka ajaisi maan miehittäneet roomalaiset pois. Tai pappia, joka uudistaisi uskonnon avulla ihmisen suhteen Jumalaan. Tai oikeudenmukaista hallitsijaa, kuningasta. Messias tarkoitti joka tapauksessa voittoisaa sankarihahmoa.

Sitten apostolit alkavat julistaa, kuinka Messias kuoli häpeällisen kuoleman ristinpuulla! Monelle juutalaiselle se oli liian radikaalia, kirjaimellisesti uskomatonta. Jeesuksen kuoleman jälkeen hänen seuraajansa etsivät Vanhasta testamentista viitteitä häpäistystä Messiaasta. Ja löytyihän niitä.

– Jesajan kirjan puhe Herran kärsivästä palvelijasta on nykykristityn mielestä selvä ennustus Jeesuksesta. Juutalaiset lukevat toisin, eivätkä pidä sitä ennakkokuvana Messiaasta, vaan tulkitsevat kohdan tarkoittavan kansan kärsimystä.

Luukas kuvaa evankeliumissaan hetkeä, jolloin Jeesus kuolee ristillä: ”Isä anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät”.

– Joistakin Uuden testamentin varhaisista käsikirjoituksista tämä jae puuttuu. Yksi selitys on, että myöhemmät kopioitsijat pitivät sitä asiattomana. Näin kauheata tekoa, Jumalan pojan tappamista, ei voi antaa anteeksi, eikä Jumala antanutkaan vaan hävitti Jerusalemin temppelin, juutalaisuuden keskeisimmän paikan. Tällaisiakin tulkintoja on valitettavan paljon. Varhaiskristillisyydessä on nähtävissä myös juutalaisvastainen juonne, Lehtipuu sanoo.

Juuri minun hyväkseni 

Kautta aikojen juutalaiset ovat viettäneet pääsiäisenä ns. seder-ateriaa, vuoden suurinta perheen juhlaa. Nykyisin pääsiäisaterialla on hyvin yksityiskohtaiset ja vakiintuneet muodot. Sen aikana muistetaan ja muistellaan vanhoja tapahtumia, luetaan liturgisia tekstejä. Pöydässä on viinimaljoja, lautasella tiettyjä ruoka-aineita, joita nautitaan tietyssä järjestyksessä. Ruokailuun liittyy paljon uskonnollista symboliikkaa, mutta silti se on oikea ateria.

Jeesus ja opetuslapsetkin söivät viimeisenä iltana yhdessä. Osana sitä Jeesus asetti ehtoollisen, murtamalla leipää, jakamalla maljan. Kun seurue nousi pöydästä, Matteuksen evankeliumin mukaan ennen Öljymäelle lähtöä veisattiin kiitosvirsi. Edelleen seder-aterialla luetaan tai lauletaan ns. hallel-psalmeja.

Pääsiäisteksteissä toistuu useasti sanamuoto: ”Näin tehdään sen johdosta, mitä Herra minulle teki”. – Pääsiäisenvieton kautta jokaisen juutalaisen lapsen ja aikuisen pitäisi käsittää, että Herran pelastusteko kauan sitten tapahtui minun hyväkseni, Pekka Lindqvist sanoo. – Myös kristityn pääsiäiskaritsa, Kristuksen veri, pelasti silloin kerran synniltä ja kuolemalta. Ehtoollisella emme pelkästään muistele sitä, vaan ymmärrämme, että se tapahtui minun vuokseni.

Juutalainen pääsiäisateria ja kristillinen ehtoollinen ovat rinnakkaisia ilmiöitä, molemmat katsovat tulevaisuuteen ja lopulliseen lunastuksen päivään. Juutalainen juhlii pääsiäistä orjuudesta vapautumisen muistoksi ja odottaa Messiasta. Kristitylle jokainen ehtoolliskäynti on pääsiäinen, ja hän jää odottamaan juhla-ateriaa taivaassa, yhdessä Kristuksen ja kaikkien pelastettujen kanssa.

Kun juutalaisperhe käy pääsiäisaterialle, pöytään katetaan Elialle aterimet ja varataan yksi tyhjä tuoli – jos vaikka profeetta tulisi ilmoittamaan lopullisen pelastuksen saapumisesta. Seder-ateria päättyy toteamukseen ”tänä vuonna täällä, ensi vuonna Jerusalemissa.”

Ensin oli pelastusteko 

Pekka Lindqvist kannustaa tutustumaan apostoliemme ja juutalaisten uskonoppineiden käsityksiin samoista kysymyksistä. Juuri pääsiäisenä ollaan ytimessä.

– Monikulttuurisessa maailmassa sivistyneen ihmisen tulee tuntea, mitä naapuri uskoo ja mikä on hänen sydämessään tärkeä asia.

Lindqvist pitää juutalaisuutta ja kristinuskoa yhtä aikaa varttuneina sisarina.

– Juutalaiset rabbit, jotka kirjoittivat esimerkiksi Talmudin, toimivat samaan aikaan kuin meidän kirkkoisämme kirjoittivat merkittäviä opillisia esityksiään. On avartavaa katsoa, kuinka toinen on lukenut kirjatekstejä. Kaikkia ajatuksia ei tarvitse nielaista, mutta juutalaiset oppineet ovat voineet löytää teksteistä sellaisia syvyyksiä, jotka kristityiltä opettajilta ovat menneet ohi. Rabbit sentään asuivat Jeesuksen kanssa samalla maaperällä ja puhuivat samaa kieltä.

Myös Outi Lehtipuun mielestä kristityn on hyvä tuntea, mikä uskontoja yhdistää ja mikä erottaa. Suomessa on hänen mielestään juutalaisuudesta turhan stereotyyppinen ja vääristynyt käsitys.

– Se mielletään tiukaksi lakiuskonnoksi, jossa ihmisraukka yrittää noudattaa lakia pienintäkin piirtoa myöten, ja ellei hän näin tee, ei pelastu. Juutalaisten suuressa kertomuksessa Jumala kuitenkin ensin vapauttaa Egyptin orjuudesta ja vasta sen jälkeen antaa lain. Laki tai lakien noudattaminen ei ole syy, miksi kansa pelastuu, vaan toisin päin. Kiitollisuudesta Jumalaa kohtaan ihmiset sitoutuvat noudattamaan Hänen tahtoaan, Outi Lehtipuu selittää.

Kristityt ajattelevat samansuuntaisesti. – Jumala on ensiksi armahtanut. Hyvät teot kuuluvat myös uskoon, mutta eivät ole pelastuksen edellytys. Silti mikään kristillinen kirkko ei opeta, että ihan sama miten elät. Kyllä uskoon liittyy aina myös eettisiä periaatteita. Hyvä elämä on toisille ja toisia varten elämistä.

Itselle vieraista asioista on vaivaton luoda karikatyyrisiä kuvia.

– Juutalaisyhteisö on Suomessa pieni. Arjessa emme juuri törmää siihen, että joku oikeasti elää juutalaisen opin mukaan. Sen takia on helppo kuvitella, että juutalaisuus on joku muinaisjäänne Jeesuksen ajalta. Se on kuitenkin elävä maailmanuskonto, jolla on miljoonia seuraajia.

Pirjo Silveri

Meidän on siis aika viettää juhlaa, ei vanhan pahuuden ja kelvottomuuden hapattamina, vaan happamattomina, vilpittömyydessä ja totuudessa.
(1. Kor. 5:8)

 

18.12.2013 12.00Kukat muistuttavat Jumalan luomistyöstä
18.12.2013 12.00Tutut sävelet vievät muistoihin
18.12.2013Ryhdy kummiksi!
18.12.2013Koulutus antaa kielen ja tulevaisuuden
18.12.2013Lempijoululaulut ovat haikeita metallimusiikin joulukiertueella
05.12.2013Tamperelainen seurakuntalehti Silta alkaa ilmestyä helmikuussa
05.12.2013Viinikan Siniset jakaa vastuuta nuorille jäsenilleen
05.12.2013Tiernapojat porskuttavat saattohoidon hyväksi
04.12.2013Vertaistukea vaunuista rattaisiin asti
04.12.2013Tampereen seurakuntien historia kansien väliin
20.11.2013Seurakuntien talousongelmat vievät yhteiskäyttötiloihin
20.11.2013Asunnottomuus sirpaloituu osiin
20.11.2013Yksinäisyyden tauti raastaa
20.11.2013Joulupuu-keräys muistaa vähävaraisia tamperelaislapsia
20.11.2013Kuoroharrastus on hauskaa ja Tuomiokirkossa upea laulaa
07.11.2013Muistijumppaa
06.11.2013 14.00Yksinelävät kamppailevat sosiaalisesta hyväksynnästä
06.11.2013 14.00Näytelmän voimakas lataus yllätti jopa sen tekijät
06.11.2013 14.00Musta Lammas saattaa jäädä pois leipomon tilakaavailuista
06.11.2013 12.00Kirkon kymmenen teesiä liikunnasta ja urheilusta
06.11.2013Vanhusten hätä kosketti
05.11.2013Jarkko Martikainen suojelee rockia kuun kajossa
05.11.2013Joukko luottamushenkilöitä kanteli tuomiokapitulista, ei tutkimuksia
23.10.2013Saattohoitokoti onkin elämän talo
23.10.2013Elämäntehtävänä sijaisvanhemmuus
23.10.2013Sijaisperheistä pulaa myös Tampereen seudulla
23.10.2013Sotakohtaus synnytti sinfonian
23.10.2013Valoa ja varjoja -konserttisarja vie matkalle menneeseen
23.10.2013Sanottua: Mikä on oikein?
09.10.2013Yksinäisyys musertaa nuorta
09.10.2013Turvatalossa ei tentata
09.10.2013Nuorten turvatalo auttaa pienissä ja isoissa murheissa
09.10.2013Kaupungilla nuoret viihtyvät uusissa kotoisissa tiloissa
09.10.2013Kaikki otetaan mukaan porukkaan
09.10.2013Mitä rasismi-sana tarkoittaa?
30.09.2013Sanottua: Vihaa ruokkii koettu epäoikeudenmukaisuus
26.09.2013Kirkkosanomien äänilehti kuuluu myös verkossa
25.09.2013Voimasanoja terveydeksi
12.09.2013Tampereen katolilaiset ja muslimit
11.09.2013Uskonnon opetus koulussa on koko yhteiskunnan etu
11.09.2013Ruoka-avun tarve on lisääntynyt Tampereella
11.09.2013Papit tarjoavat tukeaan Tampereen oppilaitoksissa
28.08.2013 12.00Mieliä askarruttava käärinliina pian näytteillä Hervannassa
28.08.2013 12.00Hautausmaat voivat olla monipuolisia lintukeitaita
28.08.2013Teiskossa otetaan käyttöön Suomen ensimmäinen lähiehtoollisviini
15.08.2013Tampereen ensimmäiset ja tuoreimmat riparilaiset
14.08.2013Kivilevyjä ja kepposia oli riparilla ennen
14.08.2013Rippikoulu Manchesterissa oli vuoden kohokohta
14.08.2013Tampereen nuorisotyön historia tarjoaa ajankuvia
14.08.2013Ajassa ja hengessä on nyt Oivalluksia uskosta
19.06.2013Kohti kolmea ristiä
05.06.2013Mutteri muuttuu vähitellen kahvipaikaksi vapaaehtoisvoimin
05.06.2013Palomiehiä laulattaa ja soitattaa
24.05.2013"Muusikot ovat vain renkejä suuren taiteen edessä"
22.05.2013Syrjitty asema ajaa kerjäämään, hanttihommiin ja kaupusteluun
22.05.2013Johdatus toi oman kodin Gospel Ridersien toiminnalle
22.05.2013Elämän tärkeimmät asiat tapahtuvat järjen ulkopuolella
22.05.2013Renessanssin runous kohtaa konsertissa nykypäivän
08.05.2013Vatialan krematorio pihaa vaille valmiina
08.05.2013Soitonopetuksen tulevaisuudesta päätetään ensi syksynä
08.05.2013Hamuaako kirkko lisää tuloja rahankeräyslain muutoksella?
24.04.2013Uskon kilvoituksen kysymykset ovat pysyneet samoina
24.04.2013Kirkosta puuttuu leikkimieli
24.04.2013Jumalan valtakunta on tässä ja nyt
10.04.2013Peurat opettavat ja oppivat perheasioita Tansaniassa
10.04.2013Seurakuntien leirikeskuksilla vuorossa yleissuunnitelman teko
10.04.2013Mitä mielivirsiä koululaisilla on?
10.04.2013Joutuvatko Taiwanissa hyväksikäyttäneet vielä vastuuseen?
21.03.2013Lapsille tarjolla netissä oma pääsiäisvaellus
20.03.2013Draamaa, kärsimysvirsiä ja vaelluksia
20.03.2013Pääsiäisestä saa yhä hämmentyä
20.03.2013Meillä on varaa auttaa kärsiviä lähellä ja kaukana
20.03.2013Avoin keskustelu kehitystyöstä myös järjestöjen tavoitteena
20.03.2013Sairaalapastorin kuulemia ajatuksia kärsimyksestä
06.03.2013Kirkko haluaa tehdä osansa nuorten työpaikkojen puolesta
06.03.2013Viisasten kiveä etsimässä - tarttis saada nuorillekin töitä
06.03.2013Seurakuntien jäsenet pääsevät leireille edullisemmin
21.02.2013Pappi kummastuttaa rockia kuuntelevaa seurakuntaa
20.02.2013Päivätoimintakeskuksen ovelta ei käännytetä kännissäkään
20.02.2013Ihmisen omat voimavarat saatava käyttöön kuntoutuksessa
20.02.2013Tärkeintä on asenne!
20.02.2013Rikkinäinen kaipaa hyväksyntää, narkomaani myy mummonsakin
06.02.2013Nuoret hakevat innokkaasti kesätöihin seurakunnille
06.02.2013Tule mukaan haastamaan Turku!
24.01.2013Kynttilänpäivän messussa harvinainen Bach-kantaatti
23.01.2013Messukylän omin olemus löytyy kirkon kupeesta
23.01.2013Hämeenpuisto - kaupungin keuhkot
23.01.2013Seurakuntamallista valitetaan vielä
23.01.2013Autopaja on nyt osa sosiaalista yritystä
23.01.2013Kiehtova urkukokonaisuus saa puhtia palkeisiinsa
23.01.2013HaNu-leiri löysi yhteistä vanhojen ja nuorten välillä
07.12.2012Amadeus Lundbergin konsertti Vanhassa kirkossa alkaa kello 18
05.12.2012Leinolan iloiset tontut taltuttavat pahimmankin yrmymielen
05.12.2012Enkelimäisen ihana joulukiertue saa laulajansa syttymään
05.12.2012Lisää joulutapahtumia
05.12.2012Joulu ei ole kaikille hyvä, lämmin ja hellä
05.12.2012Tuki voi auttaa pääsemään varjojen maailmasta valoon
22.11.2012Kysymyksiä ja vastauksia seurakuntien rakenneuudistuksesta
21.11.2012 16.00Elämän makuinen messu kutsuu puhutellut ja kolhitut
21.11.2012 16.00Kristinusko leviää vauhdilla kolmannen maailman maissa

Näytä lisää »