Kolumnit

Uusimmat kommentit

Papin parfyymiKorhonen Pentti  15.2.2014 21.15
Papin parfyymiTampereen Kirkkosanomien toimitus  26.11.2013 10.57
Papin parfyymibirgitta rantala  4.11.2013 17.42
Kestääkö se niin kauan?Helena Nuutinen  9.9.2013 15.08
Kestääkö se niin kauan?Liisa Haanpää  16.8.2013 22.28

Jutut

Kohti hyvää kuolemaa

15.08.2012

 

Kipua ei vieläkään osata lievittää oikein: vain viisi prosenttia lääkäreistä on sitä mieltä, että oireenmukainen hoito on tyydyttävällä tasolla.

 

 eutanasia.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              Kuvitus: Minna-Elina Hakomäki


MTV3:n Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan valtaosa suomalaisista (77 prosenttia) olisi valmis hyväksymään armokuoleman eli eutanasian. Asia ei ole kuitenkaan näin yksiselitteinen, sillä monella eutanasian kannattajalla, tavallisella maallikolla, on asiaan lähinnä mutu-tuntuma ilman syvempää ymmärrystä asiasta koko laajuudessaan.
Vielä vaikeammaksi asia menee, kun mukaan otetaan kristillinen usko. Yksi vastustaa eutanasiaa perustellen kantaansa kristillisellä etiikalla, toinen käyttää tätä etiikkaa eutanasian puolustamiseen.
Teologian tohtori Terho Pursiainen on käsitellyt useassa kirjassaan luterilaista etiikkaa. Hän on toiminut käytännöllisen filosofian dosenttina ja teologisen etiikan sekä uskonnonfilosofian dosenttina Turun ja Helsingin yliopistoissa.
– Luterilainen etiikkakäsitys on hyvin selkeä. Siinä on kyse siitä, mikä on ihmiselle hyväksi, Pursiainen sanoo.
Hänen mielestään erityistä kristillistä etiikkaa ei tässä asiassa edes tarvita, sillä järjen pitäisi sanoa, mikä on ihmiselle hyväksi. Jos on aivan selvää, että parantumaton sairaus tuottaa syvää, ankaraa ja tarpeetonta kipua, johon ei ole lääkettä, on ihmiselle hyväksi saada niin halutessaan nukkua pois.
Luterilainen etiikka ei Pursiaisen mukaan määrää ennalta, miten joistakin yhteiskunnallisista asioista pitäisi ajatella. Silläkään ei ole hänen mielestään merkitystä, kuinka paljon on potilaita, joiden kipuja ei voida lievittää, sillä yksikin kovaa kipua ja tuskaa kokeva on tarpeeksi – tai liikaa.
Kirkon sairaalasielunhoidon johtajan virasta eläkkeellä jäänyt rovasti Kirsti Aalto muistuttaa, mistä koko eutanasiakeskustelu on lähtenyt liikkeelle: yhä pidemmälle kehittyvän lääketieteen kyvystä pitää vakavastikin sairaan elintoimintoja yllä.
– Joskus voisi olla armollisempaa potilaan kokonaistilanteen kannalta luopua hoidoista, sillä elämän ylläpitäminen kehittyneen lääketieteen keinoin voi  kääntyä potilasta vastaan, Aalto sanoo.
Hän toimii Etenen eli Valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettisen neuvottelukunnan varajäsenenä.

Itseriittoisessa elämässä
lähimmäinen unohtuu

Aalto muistuttaa, että potilaslaki antaa mahdollisuuden kieltäytyä hoidoista. Tästä on useimmiten seurauksena kuoleman jouduttaminen. Hoidoista kieltäydytään usein silloin, kun potilas tietää kuolevansa joka tapauksessa, ja hoidot voisivat aiheuttaa vain lisää kipuja. Siksi moni haluaa kokea luonnollisen kuoleman.
Pirkanmaan Hoitokodin johtaja Tiina Surakka tekee työtään kuolevien kanssa. Hänen mielestään elämä on pyhä, riippumatta siitä, mitä uskontoa kukin tunnustaa tai on tunnustamatta.
– Kaikissa uskonnoissa on tämä ajatus, ihmiskunnan eettinen toisista välittämisen edellytys. Meidän tehtävämme on edesauttaa elämää. Siksi vastustan eutanasiaa, sillä kuolema ei ole vain biologinen prosessi, Surakka sanoo.
Kirsti Aallon mukaan elämä on pyhä asia syntymästä kuolemaan, ja elämän pituus on Jumalan kädessä, ei ihmisen.
Etenen lausunnossa viitataan lääkäreillä tehtyyn kyselyyn, jonka mukaan 96 prosenttia lääkäreistä on sitä mieltä, että hyvä, palliatiivinen hoito vähentäisi eutanasian tarvetta. Palliatiivisen hoidon käytöstä ja laajuudesta kertoo aika paljon se, että vain viisi prosenttia vastanneista sanoo palliatiivisen hoidon olevan tyydyttävällä tasolla.
Ongelman ydin on Surakan mukaan siinä, että kipua ei vielä osata lievittää oikein.
Surakan mielestä maallikon on aika vaikea olla objektiivinen kohdatessaan kuolevan ihmisen.
– Kuoleva ihminen näyttää kuolevalta ihmiseltä. Jos hänet laitetaan tippaan, aiheuttaa se turvotusta, jolloin hänen katsomisensa voi olla vielä ahdistavampaa. Kun vielä lisäksi kaikki tuska ja pelko, jota kuolevan lisäksi myös hänen läheisensä kokevat luopumisessaan, värittävät perheen vuorovaikutusta, niin voivatko tämän potilaan lähiomaiset arvioida puolueettomasti eutanasian tarvetta, Surakka kysyy.
Tiina Surakka on vankkumaton palliatiivisen hoidon kannattaja, ja tätä hoitoa annetaan Pirkanmaan Hoitokodissakin. Sinne tulee aika ajoin potilaita, jotka kovissa tuskissaan pyytävät eutanasiaa. Saatuaan hyvää, palliatiivista hoitoa niin ruumiilleen kuin sielulleen, elämänhalu palaa.
– Meillä on täällä liikkuvat sängyt, eli elämänsä viimeisiä hetkiä elävää potilasta ei tosiaan tarvitse jättää yksin haisevien vaippojensa kanssa. Mutta nykyaikana me elämme niin itseriittoista ja itsekästä elämää, johon ei kuulu lähimmäisestä huolehtiminen, vaan se ulkoistetaan sairaanhoidolle.

Eutanasian tarve
on vaikea arvioida

Surakka ei ole mielipiteensä kanssa yksin. Moni kuolevien kanssa työskennellyt kertoo, kuinka eutanasiaa pyytävä rauhoittuu oikean kivunlievityksen ja sielunhoidon avulla. Yksi on saattanut aloittaa viimeisinä elinviikkoinaan tai -kuukausinaan uudestaan nuoruuden maalausharrastuksen, toinen on alkanut kirjoittaa runoja, ja kolmas on löytänyt itsestään piilossa olleen kyvyn luoda itselleen jotain uutta.
– Kyse on usein eksistentiaalisesta kivusta. Kun kuoleva saa pyytää tai antaa anteeksi mieltään vuosikymmeniä painavia asioita, alkaa hän voida paremmin. Täytyy muistaa, että meidän pitää hoitaa ruumiin lisäksi sielua, sillä ne ovat kokonaisuus. Jos tunnolla on ikäviä ja pahoja asioita, voi se hyvinkin näkyä pahana fyysisenä kipuna, ja pahentaa jonkin sairauden aiheuttamaa tuskaa, Tiina Surakka muistuttaa.
Aalto pitää ihmisen hengellisten tarpeiden tyydyttämistä ensisijaisen tärkeänä. Hyvään saattohoitoon ja kuolinapuun kuuluu myös mahdollisuus sielunhoitoon.
– Kun saatamme kuolevaa taivaan kotiin, on tärkeää, että hän saa tehdä sovun Jumalan sekä läheistensä kanssa. Siinä on kysymys armon kokemuksesta. Sielunhoitajana voi olla muukin kuin pappi, vaikka joku omainen tai läheinen ihminen, Aalto toteaa.
Kuka tahansa voi lukea kuolevalle Herran siunauksen tai veisata lapsuuden virren. Vaikka ihminen olisi tajuton, kuuloaisti voi toimia ja kuljettaa viestejä. Kuolevalle ja hänen läheisilleen voidaan järjestää ehtoollisen vietto.
– Hyvä kuolema tarkoittaa sitä, ettei tarvitse kuolla yksin, vaan olo on turvallinen niin suhteessa omiin rakkaisiin kuin Jumalaan. 

Teemu Järventie

Alan termistöä

Eutanasia on tarkoituksellinen, aktiivinen toimi potilaan elämän lopettamiseksi silloin, kun potilas sitä toistuvasti ja harkitusti pyytää sietämättömän kärsimyksen ja parantumattoman sairauden vuoksi.

Saattohoito tarkoittaa parantumattomasti sairaan oireiden lievitystä, potilaan ja hänen perheensä tukemista ja turvallisuutta elämän loppuvaiheessa.

Palliatiivinen hoito on parantumattomasti sairaiden ja kuolevien ihmisten aktiivista, moniammatillista ja kokonaisvaltaista hoitoa silloin, kun sairaus ei ole enää parannettavissa eikä hoidon päämäärä ole elämän pidentäminen mihin hintaan hyvänsä.
Keskeistä palliatiivisessa hoidossa on kivun lievittäminen ja paneutuminen psykologisiin, sosiaalisiin, hengellisiin ja elämänkatsomuksellisiin asioihin.

Palliatiivinen sedaatio on potilaan vaivuttamista unen kaltaiseen tilaan, kun kärsimys on sietämätön.

Avustetussa itsemurhassa potilas ottaa kuolettavan lääkeannoksen, jonka toinen henkilö hänelle antaa. Itsemurhan avustaminen ei ole Suomessa rikos.

Luonnollisen kuoleman salliminen on luopumista sellaisista toimista, jotka todellisuudessa ovat hyödyttömiä, esimerkiksi nesteytys, ravitsemus tai verituotteiden antaminen potilaalle.

Elvytyskielto on lääkärin tekemä päätös, joka kieltää sydämen uudelleen käynnistämisen tilanteessa, jossa käynnistämisessä on potilaalle enemmän haittaa kuin hyötyä. Elvytyskiellon potilas voi ilmaista hoitotahdossaan.

Hoitotahto on potilaan suullinen, hoitotilanteessa potilasasiakirjoihin kirjattu tai kirjallinen hoitopäätöstä koskeva tahdonilmaisu.

Kalteva pinta -argumentti tarkoittaa sitä, että jokin teko ei voi olla itsessään hyväksyttävä, koska se saattaa johtaa toiseen tekoon, esimerkiksi vakaaseen tahtoon perustuva eutanasia johtaisi kohti eutanasian laajempaa käyttöä.
Eutanasian vastustajat vetoavat juuri kalteva pinta -argumenttiin, sillä heidän kauhukuvansa mukaan eutanasiaa alettaisiin käyttää esimerkiksi puhtaana säästökeinona parantumattomasti sairaisiin ihmisiin.

 Mielipiteitä mediassa

”Uskonnollisen paatoksen lisäksi eutanasiaa vastustetaan väittämällä, että sitä ei tarvita. Saattohoito on järjestetty hyvin, ja kipuja lievitetään tehokkaasti viimeiseen saakka; jokainen saa ihmisarvoisen, arvokkaan lopun. Hölynpölyä.”
Avaruustähtitieteen professori Esko Valtaoja Turun Sanomissa 20.3.

”Mutta sitten on kipuja, joita ei osata torjua. Oikeus hyvään kuolemaan pitää saada nimenomaan niiden ihmisten saataville, jos he itse sitä pyytävät. Muu on kidutuksen sallimista.”
Entinen kansanedustaja Esko Seppänen (vas) blogissaan.

”Minä muuten olen sitä mieltä, että kärsimyksetön kuolema on inhimillinen perusoikeus, ja se ettei se toteudu on puolestaan ihmisoikeusrikkomus.”
Terhokodin ylilääkäri Juha Hänninen blogissaan.

”Aktiivisen kuolinavun laillistamisen kautta syntyisi ajan myötä kohtalokas seurausvaikutus: jos jokin on oikeudellisesti mahdollista, se on myös moraalisesti sallittua. Eutanasian hyväksyminen laajentaisi sallitun rajoja yhä pidemmälle.”
Mikkelin piispa Seppo Häkkinen Suomen Kuvalehden numerossa 9/12.

”Miten ja kuka mittaa kuolemaan oikeutetun kärsimyksen määrän? Jos lähdetään siitä, että ihmisillä on oikeus päättää kuolemastaan, onko oikein sälyttää lääkäreille harkintavalta asiassa, kuten eutanasiakeskustelussa tehdään.”
Lääketieteen tohtori, kirkolliskokousedustaja Seija Korhonen Kotimaa-lehdessä 14.6.

 


 

 

 

 

21.11.2012Rakenneuudistusta odotetaan, mutta siinä nähdään hiottavaa
09.11.2012Suojelu pysyy Tampereella nykyisissä kirkkorakennuksissa
08.11.2012Hinnat ja katovuodet haastavat, uskonto jokaisen oma asia
07.11.2012Papinpaita, virkapuku ja jakku jakavat mielipiteitä
07.11.2012Vonguttamisesta kunnon soittoon
07.11.2012Messi kohtaa nuoria kiireettömästi
26.10.2012Alueellinen toiminta pysyy tärkeänä jatkossakin
24.10.2012Pispalan kirkko toimintoineen Olohuone-kärkihankkeen pilotiksi
24.10.2012Maailmankaupan haasteet puhuttavat seminaarissa
24.10.2012Kuolinvuodekokemuksista vaietaan leimautumisen pelosta
24.10.2012Kymmenen ohjetta onnellisempaan parisuhteeseen
24.10.2012Salarakas vai samarakas - milloin pettämisestä tuli viihdettä?
24.10.2012Perhehoito tuomassa vaihtoehdon omaishoitajan lepotauon ajaksi
10.10.2012Hengelliseksi rakennukseksi kaikille kansoille
10.10.2012Miten köyhyyttä vähennetään Tampereella?
10.10.2012Ekumeeninen työ etsii uskon yhteistä ydintä
10.10.2012Tampereen Kirkkosanomat uudistuu - kerro ideoitasi ja toiveitasi!
26.09.2012Konfirmaatiossa syttyi valo kehitysvammaisille nuorille
26.09.2012Bass´n Helen ja Tera(pia) lupaavat sykähdyttäviä hetkiä
26.09.2012Saako mies itkeä?
26.09.2012Naisten Pankin lainatuotot jäävät kiertämään ryhmälle
12.09.2012Virossa on vielä paljon hätää
12.09.2012Arvot ja taiteet yhdistävät enemmän kuin olinpaikka
12.09.2012Yhä nuoremmat naiset Suojakodin asiakkaina
12.09.2012Mitä piispa merkitsee Angolan kirkolle?
30.08.2012Maallikkosaarnaajat odottavat kirkon kutsua
29.08.2012Huippu-urheilijoiden työpaikkapappi
29.08.2012Rippileiri North Yorkshiressa jätti ennätykselliset muistot
16.08.2012Seurakunnat näkyvät taiteen välityksellä kaupunkikuvassa
15.08.2012Vuokravene M/S Isosaari totuttelee taas vesille
15.08.2012Ensimmäinen koiraleiri yhdisti perheitä menestyksekkäästi
15.08.2012Kirkkomuskarissa rukouksesta tulee laulu
15.08.2012Kohti hyvää kuolemaa
15.08.2012Mitä Kukkaistyttö tekee syksyllä?
06.06.2012Kuin surmaisi sielun
06.06.2012Suojelkaa edes lapsia
06.06.2012Hervannan seurakuntakotiin voi tutustua keskikesällä
06.06.2012Maria ja Hyvä Paimen pääsivät Onnelankotiin
06.06.2012Tuhlaajapoika kuoriutui kotelostaan asuntomessuille
05.06.2012Messu ja kävelytapahtumat päättävät Vihreän viikon
23.05.2012Päihteet kuuluvat monen nuoren päättäjäispäivään
23.05.2012Mistä löytää oikea apu sielunhoidon ja terapian tavaratalossa?
23.05.2012Tarton Paavalin kamarikuoro kuulee kelloissa ystävän äänen
09.05.2012 17.00SOS-Lapsikylä aloittaa toimintansa Tampereella
09.05.2012 13.00Norssin oppilaiden näyttely vie ajatusten aikamatkalle
09.05.2012Duudsonit vaativat Tekoja kehitysmaiden nuorten hyväksi
09.05.2012Kotikirkko kulkee ihmisen sydämessä
25.04.2012Toiminta ja talous kulkevat käsi kädessä Tampereella
25.04.2012Paniikki pysyy poissa seurakuntataloudesta - vielä
25.04.2012Viidestoista Valotykki jännittää bändiskaban onnistumista
25.04.2012Nuorisopäivät kokoaa tuhansia kristittyjä nuoria Tampereelle
25.04.2012Kyllä Raamattu kiinnostaa
11.04.2012 16.00Julkujärvelle etsitään uutta ilmettä kilpailulla
11.04.2012 12.00"Kerrankin jaksoi kunnolla keskittyä"
11.04.2012 12.00Kaste on syvään juurtunut perinne
11.04.2012Tampereen seurakuntajaon toimeenpano siirtyy
28.03.2012Rukous herää avuttomuudesta
28.03.2012Jumala rakastaa Rikua
15.03.2012Seurakuntajakopäätöksestä jätettiin kuusi valitusta
14.03.2012Olkkarimessu kokosi lapsiperheitä Aitolahdella
14.03.2012Lähikirkoilla luodaan seurakuntaelämää yhdessä
29.02.2012Taide-evankelista avaa ikkunoita pyhään
29.02.2012Pitäisikö kirkon käsitellä aloitetta avioliittolaista?
29.02.2012Toteutuvatko elämän arvot arjessa?
15.02.2012Turvatalo lievittää yksinäisyyttä
15.02.2012"Kannattaa olla rohkeasti sä"
15.02.2012Seurakunnat tarjoaa sushia ja rumpuharjoitusta ChillHousessa
01.02.2012Tampereella on ensi vuoden alusta viisi seurakuntaa
01.02.2012Tammiston arvonimi tunnustus Mummon Kammarin työlle
18.01.2012Uusi piirtäjä arvostaa seurakuntien työtä
18.01.2012Joel Hallikainen matkaa hyvän toivon tiellä
07.12.2011Kohtaamisia uusilla verkkosivuilla
07.12.2011Tampereelle seurakuntien ensimmäinen sosiaalinen yritys
07.12.2011Kotikirkko kaukana kotoa
07.12.2011Lucian valo kuluu adventin ajan perinteisiin
24.11.2011Raha-asianeuvojat valavat uskoa asioiden selviämiseen
24.11.2011Uusi soitinten kuningatar soi entistä peliä järeämmin
24.11.2011Tärkeintä on kohtaaminen
10.11.2011Isäksi pitkän odotuksen jälkeen
09.11.2011Ruokapankit saavat EU:sta vain maitojauhetta
09.11.2011Kirkko ei unohda köyhiä
26.10.2011Hugon kera kirkon sylissä voi nähdä laulun ja kuolon
26.10.2011Saavutettavuus paranee yhteistyöllä ja asenteella
26.10.2011Kveekareilla on hiljainen usko
26.10.2011Moderni munkki tuli kylään
25.10.2011Tasaus-foorumilla puheenvuoroja auttamisesta
12.10.2011Selkeä päätös toi helpotuksen Kaivannon sairaalassa
12.10.2011Tukevaa maata jalkojen alle
11.10.2011Spirituaaleista rakkauden gospeliksi
11.10.2011Hervannassa tehtiin laupeuden työtä
11.10.2011Selman henki kantaa satavuotiasta sairaalaa
03.10.2011Mitä hyvää on yhtymämallissa?
29.09.2011Ihmisarvoinen vanhuus kuuluu kaikille
28.09.2011Miika Tomi edustaa Suomen nuorisoa
28.09.2011Tuhkauksen yleistyminen ei ratkaise rahankäyttöä
28.09.2011Inkerin kirkko 400 vuotta
14.09.2011Koko perhe viihtyy Jumalan kämmenellä
14.09.2011Kiintopiste keskellä toimintaa
14.09.2011Ihmisten palvelemisesta tulee hyvä mieli
14.09.2011Mikä haastaa kristinuskon?

Näytä lisää »