Kirkkosanomat 20/2013
Jakelupäivä 18.12.2013
JututSalarakas vai samarakas - milloin pettämisestä tuli viihdettä?24.10.2012 Helsingin keskustan paraatipaikalla komeilee pettämissivuston valtava mainoslakana. Ilkka Kanervan kasvoilla luvatta ratsastava mainos lupaa: "Lopultakin: Salarakas jokaiselle". – Usein taustalla halutaan nähdä ihmisten sosiaaliset tarpeet, mutta tosiasiassa esimerkiksi pettämissivustot palvelevat ennen kaikkea kaupallisia tahoja. Sivustot pyrkivät luomaan ja vahvistamaan jo olemassa olevia tarpeita ja kanavoimaan ne yritysten eduksi. Syyskuussa Suomeen rantautunut pettämispalvelu Ashley Madison on lajissaan toinen Suomessa. Myös muutaman vuoden Suomessa toiminut Victoria Milan -deittipalvelu on tullut tunnetuksi hyökkäävistä mainoksistaan, joissa pettäminen esitetään houkuttelevana ja hyväksyttävänä tekona. Yksi osa palveluiden strategiaa onkin pyrkimys vaikuttaa asenneilmapiiriin. Mainosten ohella tähän tähtäävät julkisuudessa esitellyt pettämistilastot, joilla ei Syrjämäen mukaan ole mitään todellisuuspohjaa. – Luvut ovat täysin hatusta vedettyjä! Väitteet, että 60–70 prosenttia suomalaista olisi ollut uskoton kumppaniaan kohtaan, eivät todellakaan pidä paikkaansa. –Väestöliiton luotettavat tutkimukset osoittavat, että nykyisen suhteen aikana miehistä 30 prosenttia ja naisista 15 prosenttia on pettänyt puolisoaan. Kuluneen vuoden aikana puolisoaan on pettänyt 10 prosenttia miehistä ja 5 prosenttia naisista. Ashley Madisonin tavoitteena on haalia asiakkaikseen huikeat 200 000 suomalaista parin seuraavan vuoden aikana. Sivustojen perustajat tuntuvat uskovan siis vahvasti siihen, että palvelut lisäävät pettämistä. Syrjämäen mielestä pettämistä on aina ollut ja tulee olemaan. Hälyttävää on se, jos asenneilmapiiri muuttuu mainonnan myötä hyväksyvämmäksi ja puolison pettäminen nähdään harmittomana. Viitteitä asian muuttumisesta viihteellisemmäksi on jo näkyvissä. – Tällä hetkellä ei ole kovin trendikästä puhua sitoutumisesta, uskollisuudesta ja pitkistä parisuhteista. – Suurin vääristymä ilmenee siinä, että ihmisen seksuaalisuus nähdään irrallisena ihmisen tunne-elämästä ja psyykkisistä tarpeista. Se on kuin erillinen saareke, jolla ei ole vaikutusta parisuhteeseen tai perheeseen. Silloin käy helposti niin, että myös vastuu irrotetaan teoista. Vaikka pettämissivustojen esittämät tilastot eivät saa Syrjämäeltä tukea, pettäjän profiilikuva vastaa perheneuvonnan tyypillistä asiakasta: perheellinen, kolmekymppinen mies tai nainen, joka on tyytymätön parisuhteeseensa. Jos sivustojen mainoslauseita on uskominen, suomalaisten parisuhteita tuntuu vaivaavan ilon, intohimon ja läheisyyden puute. Eva Wäljas Lue lisää pdf-version sivuilta 8-9. Tutustu myös näihin: |
Uusimmat kommentit