Jumala rakastaa Rikua
28.03.2012
Joku viisas on sanonut, että seksuaalisuus on Jumalan kaunein luomus. Kaikessa tekemässään Luoja on pyrkinyt runsauteen ja monimuotoisuuteen.
Ystävän kutsusta olen vieraillut eräässä hengellisessä piirissä Tampereen Kuninkaankadulla. Siellä on viihtyisää. Kokoontumistila on mukavine sohvineen kuin kodikas olohuone.
Koolla on eri-ikäisiä ihmisiä, joita yhdistää usko Jumalan hyvyyteen, vaikka on ihmisiä, jotka kavahtavat heitä.
Mitään merkillistä ei tapahdu. Piirissä vain rupatellaan. Juttua riittää hengellisten asioiden ohella myös itse kunkin kuulumisista. Tässä piirissä jaetaan niin surut kuin ilot.
Huomiotani on kiinnittänyt seinälle ripustettu juliste, jossa lukee ”Rakkaus on rakkautta”. Yksinkertainen ja tosi ilmaus.
Ystävältäni sain tietää, että tämä piiri perustuu rakkauteen ja rakkauden kaipuuseen.
Opiskelija Riku Karppinen ja tuomiorovasti Olli Hallikainen ovat osallistuneet Sateenkaarimessun valmisteluihin. He toivottavat kaikki ihmisten tasavertaisuuden kannattajat tervetulleeksi Finlaysonin kirkkoon. Kuva: Hannu Jukola
Kyseessä on Pirkanmaan Setan eli seksuaalisen tasavertaisuuden hengellinen piiri. Paikalla on kristittyjä tai muuten hengellisistä asioista kiinnostuneita homoja, lesboja ja transihmisiä. Aivan tavallisia lähimmäisiämme siis. Ei heidän sukupuoliset taipumuksensa tule esille piirissä. Siellä tulee esille usko.
Usko rakkauden
Jumalaan
Hengellisen piirin vastuuhenkilönä toimii opiskelija Riku Karppinen. Hän on saanut kutsumuksen murtaa ennakkoluuloja. Riku esittää asiansa julkisesti omalla nimellään ja kuvallaan.
Rikun tie avoimuuteen ei ole ollut helppo. Hän on kasvanut vanhoillislestadiolaisessa kodissa. Hänen täytyi pitkään salata seksuaalinen suuntautumisensa perheeltään – jopa itseltään. Nyt osa suvusta on sopeutunut asiaan, mutta jotkut uskovat Rikun elävän synnissä.
Setan hengellinen piiri on Rikulle, niin kuin muillekin kävijöille, ”hirmu tärkeä ryhmä”. Sinne mennessään tietää olevansa tervetullut ilman salailua.
– Ryhmän myötä olen kulkenut tieni kirkkoon. Olen löytänyt oman uskoni ja rauhan. Mikään ei estä minua sanomasta, että olen uskovainen homo, tilittää Riku Karppinen kehitystietään.
Juttutuokiomme päätteeksi esitän Rikulle kaksi kysymystä.
Mitä sana rakkaus tuo hänen mieleensä?
– Se on tärkeä sana. Rakkaus tulee esille siinä, miten suhtaudumme itseemme ja muihin, Riku pohdiskelee.
Millainen Jumala on?
– Jumala on ennen kaikkea rakkaus, vastaa Riku empimättä.
– Jumala on armollinen ja toivon tuoja.
Oma messu
on tarpeen
Setan hengellinen piiri osallistuu aktiivisesti Sateenkaarimessuun, joka järjestetään viisi kertaa vuodessa.
Hengellisen piirin jäsenet kokevat oman messun tarpeellisena, jotta olisi ehtoollispöytä, johon tietää varmasti olevansa tervetullut.
Sateenkaarimessu on avoin kaikille, myös heteroseksuaaleille, jotka tahtovat tukea seksuaalista tasavertaisuutta.
Messun on mahdollistanut Tuomiokirkkoseurakunta, joka vastaa järjestelyistä. On siis luonnollista, että tuomiorovasti Olli Hallikainen käy messussa saarnaamassa.
Ennen messua hän piti piiriläisten kanssa suunnittelupalaverin.
– Siellä oli ihmisiä, joilla on Jumalan kaipuu, rakkauden ja armollisuuden ikävä, kuvailee Hallikainen kokemuksiaan yhteistyöstä.
– Seksuaalisuus ei tullut erityisesti esille, vaan Jumalan etsiminen ja Kristuksen kasvojen etsiminen oli tärkeintä. Oli ilo nähdä, miten sitoutuneita tämän piirin kristityt ovat. He haluavat olla täysiarvoisia kirkon jäseniä ja palvella kirkkoa, kertoo Olli Hallikainen.
Tuomiorovasti uskoo, että Jeesus olisi saarnannut myös Sateenkaarimessussa, jos sellainen hänen aikanaan olisi ollut.
– Jeesus olisi kohdannut nämä ihmiset samoin kuin muutkin. Hän olisi varmaan välittänyt saarnassaan Jumalan valtakunnan läsnäoloa ja armollisuutta.
Uskooko Olli Hallikainen, että Jumala rakastaa homoseksuaalia? Tuomiorovasti ei tarvitse miettimisaikaa vaan vastaa empimättä:
– Rakastaa.
Risto Koivisto
Seuraava Sateenkaarimessu pidetään lauantaina 14.4. kello 18 Finlaysonin kirkossa. Lisätietoja Setan hengellisen piirin toiminnasta: riku@treseta.fi
Jeesus ei kiellä homorakkautta
Raamatussa ei oteta lainkaan kantaa samaa sukupuolta olevien keskinäiseen rakkauteen. Tämän yllättävän havainnon on tehnyt Tampereen yliopiston antiikin tutkija, filosofian tohtori Ville Vuolanto.
– Raamatussa on muutama viittaus miesten keskinäiseen seksiin. Sellaisia löytyy erityisesti Vanhan testamentin puhtaussäännöksistä.
– Uuden Testamentin puolella Paavali mainitsee asian tuomitsevasti. Muualla Raamatussa ei koko asiaa huomioida.
– Varsinaista homoseksuaalisuutta Raamatussa ei havaita laisinkaan. Termi oli tuossa kulttuurissa tuntematon, paljastaa Vuolanto.
Vain irstailu
tuomitaan
Ville Vuolanto kertoo Paavalin pitäneen miesten välistä seksiä luonnottomana irstailuna, joka syntyy hillittömästä nautinnon halusta.
– Tutkijat tietävät, että Paavalin näkemys oli tiukempi kuin yleensä hänen aikalaisillaan. Mutta ei Paavalikaan ottanut miesten välisen seksin vastustamista minään lähetystehtävänään.
– Helleenisessä kulttuurissa ylhäisillä miehillä oli nuorukaisia oppilainaan ja rakastajinaan. Tätä Paavali ei ymmärrä. Keskeistä on, että koko tuon ajan kulttuuri ei anna sijaa ajatukselle, että kaksi miestä voisi todella rakastaa toisiaan ja elää yhdessä.
– Myös naisten välisiä suhteita oli, mutta mieskirjoittajat eivät siihen kiinnitä huomiota. Sellaista mitä naiset tekivät, pidettiin sivuseikkana. Voidaankin todeta, että lesborakkautta ei Raamattuun vedoten voi tuomita kukaan, tarkentaa Vuolanto.
Tutkijan johtopäätös on se, että Raamattu ei tuomitse homoseksuaalista rakkautta. Vuolanto käyttää rakkaudesta puhuessaan kreikan sanaa agape, joka antiikin maailmassa yhdistettiin kunnioittavaan kiintymykseen ja kumppanuuteen.
Raamattua tutkivan on Vuolannon mukaan syytä ottaa huomioon, että Jeesus ei kertaakaan viittaa homoseksuaalisuuteen. Sellainen kysymys ei ilmeisesti vaivannut hänen mieltään.
Uskon oltava
nykyajassa
Ville Vuolanto ei ole kammioonsa lukkiutunut muinaisaikojen tutkija. Hän on myös tätä päivää aktiivisesti elävä kristitty ja kirkollinen vaikuttaja, Tampereen seurakuntien yhteisen kirkkovaltuuston jäsen.
Siksi hän varoittaa lukemasta Raamattua ilman, että kirjoittamisajan kulttuuriset olosuhteet huomioidaan.
– Jos irrallisen lauseen nojalla tuomitaan homorakkaus, tulisi yhtälailla vaatia Uuden testamentin mukaisesti naisia peittämään kirkossa päänsä ja päästämään veri teuraslihasta. Näin ei kuitenkaan tehdä, eikä tarvitse, sillä kristinuskon perussanoma ei estä meitä ajattelemasta nykyajan mukaan.
– Eivät Raamatun kirjoittajat tuo homoseksuaalisuudesta mitään meidän aikamme keskusteluun.
– Homoseksuaalisuutta koskevan keskustelun volyymi on kohtuuttoman suuri maailman moraalisiin ongelmiin verrattuna, hämmästelee Vuolanto.
– Jeesuksen keskeinen opetus oli kehotus rakkauteen. Se, että Jumalan tahdon mukainen rakkaus tuottaa loputtomasti hyviä hedelmiä.
Risto Koivisto
Uusimmat kommentit